Skolens funksjon som nærmiljøsenter for korps og frivillige organisasjoner

Av

Vi har igjen vært vitne til at frivillighetsaktiviteter som korps blir stengt ute fra skolene våre.

DEL

LeserbrevDenne gangen har søkelyset vært rettet mot Sandvika videregående skole som er fylkets ansvar, og jeg er glad for at Sebastian Næss Langaas (H) tar dette opp i fylkestinget.

Men situasjonen må også sees i lys av at Høvik og Blommenholm skolekorps tidligere har hatt utfordringer med øvingslokaler og mulighet for loppemarked i nærmiljøet; - nemlig på Ramstad skole som er en kommunal skole.

Bakgrunn:

Det er ikke lenge siden de måtte flytte fra Ramstad, og de er ikke alene om problemet. Dette er en høyst beklagelig situasjon som det snarest må finnes en permanent løsning på. Mitt utgangspunkt er at det burde vært den største selvfølge at korpset, så vel som all frivillighet, ble ønsket velkommen til aktivitet på sin nærmiljøskole.

Som kommunepolitiker har jeg lenge vært opptatt av å få til stor åpenhet for frivilligheten i skolenes bygninger, og det er bekymringsfullt at enkelte skoler ikke fungerer i forhold til dette.

Markedsverdien av skolebygningene i Bærum beløper seg til adskillige milliarder kroner. For meg er det åpenbart at denne eiendomsmassen skal være i bruk også på kvelder, i helger og ferier etter behov. Ideen om skolen som et tilgjengelig nærmiljøsenter må kunne praktiseres på en måte så alle føler seg velkomne.

Jeg vil i denne sammenheng understreke at prinsippet om tilgjengelighet må gjelde korpsenes behov for øvingslokaler og loppemarkeder, så vel som idrettens behov for gymsaler og haller. Frivillighetsarbeidet rommer mange aktører og typer arrangementer som skal tas i mot med velvillighet.

Les mer på budstikka.no/debatt

Det sier seg selv at flerbruk av skolens arealer er både økonomisk og riktig. Derfor må frivilligheten også tas med på råd. Skolene må bygges i nært samarbeide med kulturen hva angår for eksempel akustikk i amfier, og i samarbeide med idretten hva angår praktisk tilrettelegging i gymsaler/haller. Bygging av skoler må altså skje i samarbeid med utøverne av slike aktiviteter også, slik at vi bygger og rehabiliterer hensiktsmessig for flerbruk. Vi begynner heldigvis å få noe av dette til, men vi er ikke i mål.

Jeg mener at vi snarest må få til en tett oppfølging av problemet slik at våre organisasjoner får god tilgang til bruk av nærmiljøskolene. Det skal være en selvfølge at når skoledagen er over så fylles skolens arealer med aktivitet, og korpsene må få fortsette sitt flotte arbeide uten unødvendige utfordringer med å finne et sted å være.

Les flere innlegg i korpsdebatten:


Torill Heggen

Kommunestyrerepresentant (H)

Bærum kommunestyre

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags