Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Kommunen må skifte gir

-Når det ikke finnes trygge traseer hvor syklister kan ligge i rundt 20 km/t uten å true fotgjengere, blir det bare de mest ihuga som fortsetter å sykle fremfor å ta bilen, skriver innsenderen. Her fra Fornebu.

-Når det ikke finnes trygge traseer hvor syklister kan ligge i rundt 20 km/t uten å true fotgjengere, blir det bare de mest ihuga som fortsetter å sykle fremfor å ta bilen, skriver innsenderen. Her fra Fornebu.

Foto: KARL BRAANAAS

Bærum har fortsatt en lang vei å gå for å tilrettelegge for syklister.

I sommer oppdaget jeg at Sandvika har fått rød asfalt. Jeg var tilbake i Bærum på ferie og ville bruke det mest ressurseffektive transportmiddelet for å komme meg rundt der jeg er oppvokst.

Da jeg var liten, fantes det tilnærmet null tilrettelegging for syklister her, men nå hadde noe endret seg. Noen av veiene i Sandvika har fått sykkelfelt. De varer ikke mer enn noen få hundre meter. Men dette er jo i hvert fall en start.

– Én syklist i sykkelfeltet betyr én bil færre på veien, noe som resulterer i mindre kø og færre farlige forbipasseringer, skriver Anders K. Engdahl.

– Én syklist i sykkelfeltet betyr én bil færre på veien, noe som resulterer i mindre kø og færre farlige forbipasseringer, skriver Anders K. Engdahl.

FOTO: PRIVAT

Syklisten er en trafikant som mange elsker å hate. Det klages over dem som sykler i veibanen, og dermed hindrer bilistene. Det klages over dem som sykler for fort på fortauene og på gangveiene, og derfor forstyrrer fotgjengerne, og det klages over syklister som tar seg til rette overalt imellom. 

Slik blir det når det ikke eksisterer noen sammenhengende infrastruktur for hvor syklistene skal befinne seg. 

De utskjelte elsparkesyklene fremhever dette problemet. De er for raske for de smale fortauene, men for trege for veibanen. 

Jeg synes ikke voksne syklister hører hjemme på fortauene. Det blir farlig når tre grupper trafikanter, altså fotgjengere, elsparkesyklister og syklister, skal presses sammen på en ofte ujevn vei som mange steder ikke er mer enn en meter bred.

Bærum har store mangler når det kommer til farbare gang- og sykkelstier.

Bærum har også store mangler når det kommer til farbare gang- og sykkelstier. 

Jeg oppfordrer alle innbyggerne til å ta seg en tur ut i nærmiljøet, enten med sykkel eller til fots, og prøve å finne frem til steder hvor det mangler slik tilrettelegging. 

I mitt gamle nærmiljø på Tanum finnes det en gangsti som forbinder Åskroken med Tanumveien, og som er en del av skoleveien opp mot Tanum skole. Kvaliteten på den minner aller mest om et bekkeleie, og det er omtrent umulig å komme seg opp på sykkel, for ikke å snakke om dersom man skulle ha gått der med barnevogn. 

Omveien rundt er på over halvannen kilometer med tilsvarende ekstra høydemeter. Jeg kan liste opp mange lignende steder i kommunen.

Det pøses på med penger til store veiprosjekter, men for å nå kommunens mål om 20 prosent andel syklister i trafikken, så må man skifte gir. 

Mesteparten av veiene i Bærum har svært dårlig tilrettelegging for sykkel. Veibanen kan mange steder virke truende for de mindre erfarne syklistene. 

Når det ikke finnes trygge traseer hvor syklister kan ligge i rundt 20 km/t uten å true fotgjengere, blir det bare de mest ihuga som fortsetter å sykle fremfor å ta bilen.

De som er avhengige av å kjøre bil, burde være de største pådriverne for et sammenhengende sykkelveinett. Én syklist i sykkelfeltet betyr én bil færre på veien, noe som resulterer i mindre kø og færre farlige forbipasseringer. 

Men utbyggingen vil ta tid. Mitt forslag er at inntil et sammenhengende sykkelveinett har blitt utbygd, burde man senke fartsgrensen på veiene der dette mangler til 30 km/t. 

Slik unngår man farlige situasjoner mellom bilister, syklister og elsparkesyklister og gjør på samme tid fortauet til en frihavn for den roligste trafikken.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.