Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Kommunale og private tjenester skaper mangfold

– Spørreundersøkelser viser at mange er minst like godt fornøyd med tilbudet i private barnehager som i kommunens egne barnehager, skriver innsenderen.

– Spørreundersøkelser viser at mange er minst like godt fornøyd med tilbudet i private barnehager som i kommunens egne barnehager, skriver innsenderen. 

Foto: ULF HANSEN

I Budstikka 22. april vises det til at Ragnar Molland i Bærum Sp mener det er for mange ledernivåer i kommunen. 

Videre hevder han at private firmaer driftes mer effektivt enn de offentlige. Han viser til at kommunen er i en monopolsituasjon og mangler et insitamentet som man har i det private næringsliv hvor krav om konkurransedyktighet effektivt motvirker unødvendig byråkrati.

Etter min mening virker dette fornuftig og kan være mye av forklaringen på at private som leverer tjenester til kommunen, kan ta ut et lite overskudd samtidig som de leverer like gode tjenester som det offentlige. 

Spørreundersøkelser blant brukerne viser også at mange er minst like godt fornøyd med tilbudet i private barnehager som i kommunens egne barnehager.

Særlig SV og Rødt, men også Ap er kritiske til at private barnehager kan gå med overskudd. De kan ikke finne noen annen grunn enn at barna får et dårligere tilbud, eller at de ansatte har dårligere avtaler. 

Kanskje kan forklaringen være som Molland sier, at private firmaer driftes mer effektivt enn de offentlige, og at det derfor går bort lite tid og penger til administrasjon.

Jeg har hverken sett eller hørt noe som tyder på at de private tjenestene kommunen kjøper er dårligere enn kommunens egen tjeneste, og et mangfold i tjenesten skaper kreativitet og nytenkning i motsetning til en monopolsituasjon. 

Alle har vel hørt uttalt når noen har begynt nye i en jobb og prøver å komme opp med nye ideer at; «sånn har vi alltid gjort det». Så blir alt som før.

Det har vært vist til kritikkverdige forhold i kjøpte tjenester, men det samme gjelder for tjenester som det offentlige leverer. Det er mennesker som leverer tjenestene, og mennesker kan gjøre feil. Vi må leve med at feil kan skjer, og så må man lære av sine feil, og rette opp feilene som er gjort.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.