Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Kommer helt sikkert – kanskje

Samferdselsminister Knut Arild Hareide har de siste månedene satt i gang både Fornebubanen, E18 og i dag siste strekning på E16 gjennom Bærum. For Ringeriksbanen gjenstår det å se om fagre ord blir realitet.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide har de siste månedene satt i gang både Fornebubanen, E18 og i dag siste strekning på E16 gjennom Bærum. For Ringeriksbanen gjenstår det å se om fagre ord blir realitet.

Foto: KARL BRAANAAS

I dag utføres det symbolske første gravemaskintak for E16-strekningen Bjørum-Skaret, det vil si fra omtrent ved Isi avfallsanlegg i Bærum frem til et godt stykke over på Hole-siden av Sollihøgda. Dermed er Statens vegvesen og Skanska i gang med siste etappe av nye E16 gjennom Bærum. Strekningene Sandvika-Vøyenenga (Bjørnegårdstunnelen) og Vøyenenga-Bjørum (Isi) er for lengst i bruk. Den tredje og siste strekningen inkluderer tunnel under Sollihøgda og skal stå ferdig i 2025. All tvil rundt den etterlengtede oppgraderingen av E16 i Bærum er dermed ryddet av veien når samferdselsminister Knut Arild Hareide i dag sender sin digitale hilsen til folkene fra Statens vegvesen og entreprenøren som befinner seg på anleggsområdet.

Like sikre kan vi ikke være på den videre skjebnen for det planlagte togtilbudet mellom Sandvika og Hønefoss, Ringeriksbanen. Samferdselsminister Hareide forsikret riktignok tydelig i et innlegg i Budstikka i mars «at banen skal bygges». Ved fremleggelsen av Nasjonal transportplan nylig var han også krystallklar: – Tvilen rundt Ringeriksbanen skal bort. Den kommer, sa Hareide.

Det eneste som er helt sikkert om Ringeriksbanen, er at den kanskje kommer.

En så tung aktør som NHO er likevel blant dem som er skeptiske. I et innlegg i Budstikka skriver NHO at de er usikre på om de skal slippe jubelen løs. Aksjonsgruppen Banevokterne, som jobber for å få Ringeriksbanen realisert så snart som mulig, er også avventende. Årsaken er at oppstart nok en gang er utsatt, denne gang til 2024/25. Da kan mye være endret. Andre samferdselsprosjekter kan ha sprukket med milliardbeløp og ikke minst kan landet ha en annen regjering.

Mange husker at nåværende samferdselsminister Hareide sammen med statsminister Erna Solberg, daværende finansminister Siv Jensen og flere rikspolitikere feiret Ringeriksbanen med kakespising på Sundvollen i august 2015. Da gikk regjeringen høyt ut med at målet for anleggsstart var 2019. Siden er det blitt andre boller. Bane Nor har de siste årene ikke kunnet svare på når Ringeriksbanen blir bygget. Det er talende når Bane Nor nå opplyser at «Blant annet jobber vi fortsatt med å forberede forberedende arbeider». Regjeringen ønsker dessuten at prosjektet skal overtas av Nye Veier AS, som betyr at nye folk må sette seg inn i planene.

Budstikka har kalt Ringeriksbanen for «Norges mest forsinkede togstrekning». Planer for en jernbaneforbindelse mellom Sandvika og Hønefoss har eksistert helt siden 1800-tallet uten at en eneste skinne er lagt. Til tross for Hareides forsikringer må konklusjonen dessverre fortsatt bli at det eneste som er helt sikkert om Ringeriksbanen, er at den kanskje kommer.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.