Kollektivvekst i Akershus

FYLKESVARAORDFØRER: - Et attraktivt kollektivtilbud ute i kommunene i Akershus er avgjørende for at vi skal nå målet om å møte veksten i persontransport med gåing, sykling og kollektiv, skriver fylkesvaraordfører Lars Birger Salvesen (KrF).

FYLKESVARAORDFØRER: - Et attraktivt kollektivtilbud ute i kommunene i Akershus er avgjørende for at vi skal nå målet om å møte veksten i persontransport med gåing, sykling og kollektiv, skriver fylkesvaraordfører Lars Birger Salvesen (KrF). (Foto: )

Av

Kollektivtrafikken i Akershus hadde en vekst på 6,1 prosent i 2016.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Økningen er svært gledelig. Det har vært en vekst på nesten 70 prosent siden 2007.

Les også: Kraftig vekst for T-banen

Trafikktall fra Ruter viser en trafikkvekst på 4,9 prosent i 2016 for regionen vår. Dette tilsvarer 350 millioner påstigninger totalt, hele 16 millioner flere enn året før. Det betyr 44.000 flere daglige påstigninger hver eneste dag i fjor. I Oslo var trafikkveksten i 2016 på 4,5 prosent, mens den i Akershus var på 6,1 prosent.

Trafikkveksten i Akershus er den største siden innføring av ny pris- og sonestruktur i desember 2012. Arbeidshesten i Akershus, bussen, økte med nesten 10 prosent.

Veksten i Akershus er svært gledelig. Den viser at strategien med å styrke kollektivtilbudet lokalt, gjennom å sikre gode forbindelser til kollektivknutepunkt i regionbyene våre, fungerer.

Et attraktivt kollektivtilbud ute i kommunene i Akershus er avgjørende for at vi skal nå målet om å møte veksten i persontransport med gåing, sykling og kollektiv.

Overgangen til et mer fleksibelt rutetilbud med bussmating til skinnegående transport gir gode resultater. Det viktigste for Akershus er at flest mulig får et effektivt alternativ til bilen. Veksten i busstrafikken i 2016 var på 4,4 prosent for buss; 1,6 prosent vekst for Oslo og hele 9,6 prosent for buss i Akershus.

Totalt antall påstigninger på buss økte dermed til 147 millioner og står nå for 42 prosent av alle kollektivreiser i Ruters område.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Selv om Oslo og Akershus har Nordens mest fornøyde kollektivpassasjerer, hvor Helsingfors kom på andreplass, er det mer å gjøre. Den store befolkningsveksten må møtes med mer kollektivtrafikk. Befolkningsvekst og en videreutvikling av dagens tilbud krever store investeringer, men som vil gi stor nytte tilbake til samfunnet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags