Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Kollektivbruk og trafikken gjennom Asker nord

– Det kan virke som enda flere pendler med privatbil, skriver innsenderen. Her er det i hvert fall god plass på toget fra Heggedal stasjon.

– Det kan virke som enda flere pendler med privatbil, skriver innsenderen. Her er det i hvert fall god plass på toget fra Heggedal stasjon.

Foto: TOM BRATLIE

Arbeidshverdagen er i ferd med å normalisere seg, og pendlingen inn og ut av Oslo er på vei mot gamle høyder.

Det kan virke som enda flere pendler med privatbil, og dermed øker belastningen på veiene gjennom Asker og E18 inn til hovedstaden.

Det er mange som bor på steder der kollektivtrafikken egentlig ikke er noe reelt alternativ til bil. Men for de fleste finnes det et kollektivtilbud som både er raskere, rimeligere og ikke minst mer miljøvennlig.

Vi tar kjøpsbeslutninger flere ganger hver eneste dag. Varer og tjenester vi har behov for, og som tilbys med riktig kvalitet og pris, blir kjøpt. Så hvorfor mener så mange at alenekjøring i privatbil er et mer attraktivt tilbud enn fellestransport med buss, tog eller hurtigbåt?

Tom Bratlie (54) fra Sætre er vararepresentant til Asker kommunestyre for Høyre og gift med varaordfører Monica Therese Vee Bratlie.

Tom Bratlie (54) fra Sætre er vararepresentant til Asker kommunestyre for Høyre og gift med varaordfører Monica Therese Vee Bratlie.

FOTO: PRIVAT

1. Rutetilbudet

Dersom Ruter hadde kjørt ekspressbuss gjennom Oslofjordtunnelen i stedet for å snirkle seg frem på Slemmestadveien, kunne reisetiden mellom Sætre og Oslo blitt redusert med 30 minutter hver vei. Dette ville blitt et veldig attraktivt tilbud for de som bor i områdene rundt Åros og Sætre (opp mot 10 prosent av Askers befolkning).

Eller så kan man i det minste sette opp matebusser gjennom Oslofjordtunnelen som korresponderer med det svært effektive busstilbud mellom Frogn og Oslo.

Hurtigbåttilbudet fra Slemmestad er godt i rushtiden, men det er dessverre ikke tilknyttet noe kollektivknutepunkt. Det kunne man kompensert for med bruk av matebusser til Slemmestad Brygge. Matebuss til Heggedal stasjon kunne også vært en mulighet og selvsagt direkte bussrute mellom Asker sør og Asker sentrum.

2. Gratis pendlerparkering

Det burde også vært gratis pendlerparkering i hele Asker. I Frogn har man til sammenligning gratis pendlerparkering ved siste bussholdeplass før ekspressbussen går til Oslo. Det motiverer til kollektivbruk.

3. Priser og takstsystemer

Nå som stadig færre benytter månedskort, er prisen på enkeltbilletter viktig. Det koster nå 220 kroner tur/retur Oslo om du reiser fra Sætre med buss. Det er dyrt. Samme reise fra den andre siden av Oslofjorden (Drøbak) koster til sammenligning 122 kroner. Hvordan kan politikerne i Viken (eierne av Ruter) forsvare at bussturen Sætre-Oslo er nesten dobbelt så dyr som Drøbak-Oslo?

4. Markedsføring

Om Ruter og Vy ønsker at vi skal reise mer kollektivt, og mener produktet er godt nok, så bør man være litt mer ivrige på å fortelle om det. Hvor er den gode kommunikasjonsstrategien og markedsføringen av tilbudene? Når så du sist en offensiv kampanje rettet mot innbyggere i Asker sør hvor man informerer og motiverer til økt bruk av kollektivtrafikken?

Skal vi få flere til å reise kollektivt må vi ha det rette produktet, tilbudt til den rette prisen, og markedsført på en god måte.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.