Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Klimautslippene øker – hva nå?

Klimagassutslippene i Bærum økte med hele 7,5 prosent i 2018, viser tall som nylig ble offentliggjort av Miljødirektoratet.

Vi er nesten tilbake på 2016-nivået for utslipp, skriver Hans Rugset i Bærum MDG.

Foto: PRIVAT

Det er svært dårlige nyheter for kommunen vår, og er et nedslående tilbakeslag etter reduksjonen i 2017. Vi er nå nesten tilbake til 2016-nivået.

Økningen skyldes for det meste høyere utslipp fra veitrafikken. En forklaring er at den «billige» løsningen med biodiesel som regjeringen innførte i 2017 viste seg å basere seg på palmeolje fra den truede regnskogen, noe som ikke var særlig bærekraftig. Dette ble derfor faset ut igjen, og vi var tilbake til normale utslipp igjen basert på det faktiske drivstofforbruket vårt, etter en nedgang i 2017. En annen forklaring er at overgangen til elbil går alt for sakte, samtidig som trafikken ikke går ned på veiene.

Skal vi få en nedgang i utslippene, og det må vi, så har vi ikke noe valg. Vi må redusere biltrafikken drastisk. Da nytter det ikke å bygge en ny motorvei med større kapasitet, slik de styrende partiene i Bærum nå gjør alt de kan for å få til. Vi må heller satse stort og nytenkende på kollektivtrafikk og sykkelveier, slik at bilister får reelle alternativer. Da slår vi mange fluer i en smekk, og den største fluen av dem alle er klimagassutslippene.

Det nytter heller ikke å bare flikke på den vedtatte klimastrategien og gjøre små endringer i allerede vedtatte tiltak når strategien skal revideres av kommunestyret i løpet av dette året. Økningen er merkbar i så å si alle sektorer. Vi må derfor tørre å ta modigere grep enn vi har gjort så langt for å begrense utslippene og sette inn mange tiltak samtidig.

Vi må også planlegge mye smartere og fremtidsrettet når vi lager store og små planer for Bærum. Oppstart av planstrategi med ny kommuneplan som sluttprodukt bør ha reduksjon av klimagassutslipp som et viktig, overordnet mål. Hvordan legge opp til mindre biltrafikk i menneskers typiske hverdag med levering av barn i barnehage og skole, reise til og fra jobb, henting av barn og ut igjen med barn til fritidsaktiviteter? Her kan mer helhetlig planlegging bidra til å redusere behovet for bilreiser betraktelig. Både kommuneplanen, områdeplaner for de nye byområdene våre og reguleringsplaner må inngå i en slik helhetlig tankegang.

Vi har en stor oppgave foran oss, og da må vi alle trekke i samme retning. Vi i Bærum MDG er klare for å delta i den store klimadugnaden i Bærum, og har mange gode forslag som vil bidra med utslippskutt. Vi tror også at befolkningen i Bærum nå er klare til å bidra i dugnaden for å løse denne krisen, selv om vi nå er midt i en annen krise som krever det meste av vår oppmerksomhet.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.