Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Klimastrategi for Bærum

E18: - Alle byer og hovedsteder i særdeleshet har stor trafikkmengde inn til eller rundt byen. Noe annet ville vært rart, skriver innsenderen. Her E18 ved Lysaker.

I Budstikka 14. april var det en artikkel om klimatiltakene i Bærum.

Miljødirektoratets nye tall på klimagassutslipp (CO2) viser at utslippene er kuttet med over 3 prosent hvert år siden 2011, selv om Bærum i samme periode har økt folketallet.

Les også: God fart på kutt i klimagassutslipp i Asker og Bærum

Jeg har da regnet ut at for perioden 2011–2017 er utslippene redusert med 16,7 prosent.

I Bærum kommunes klimastrategi frem mot 2030 er målet at 40 prosent av de totale utslippene skal fjernes.

Dette betyr at Bærum nå ligger foran skjemaet og lett kan nå målet, fordi befolkningsveksten i perioden 2011 til 2017 ble 12.665 innbyggere.

I perioden fra 2017 til 2030 regner kommunen med at det vil komme ytterligere 10.274 nye innbyggere, altså færre enn i forrige periode, og det vil komme en bane ut til Fornebu, det blir flere elbiler og så videre.

Dette er veldig bra, og alle burde juble og slappe litt av fra det daglige maset om klima og miljø, fordi rådmannens klimamål for perioden frem mot 2030 nå er innen rekkevidde.

Det er dette målet som kommunen mener det er realistisk å nå. Eller er det egentlig det?

For nå har hylekoret våknet, bestående av Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne (MDG) og truer oss med «død og fordervelse» hvis vi ikke øyeblikkelig slutter med å fyre i ovnen, kjøre bensin-/dieselbil og fly til Syden.

MDG advarer oss og mener også at vi må slutte å kjøpe klær, leker, biler eller mat som er laget på den andre siden av verden, fordi det er en rekke handlinger som vi foretar oss, som indirekte fører til et mye større CO2-utslipp enn de som kommer direkte av våre handlinger.

Dette er noe Bærum kommune må gjøre noe med, sier de.

Dette burde vi jo ha tenkt på. For hvis vi i Bærum slutter med det som er nevnt ovenfor pluss tusenvis andre ting, vil de store landene da, som Kina, Japan og India, slutte å produsere mye nyttige «saker og ting» som vi trenger?

Derfor har de små miljøpartiene, heldigvis i mindretall i Bærum kommunestyre, laget en veldig ambisiøs strategi som et alternativ til rådmannens klimastrategi.

Her heter det at «Innen 2020 skal kommunen ha utarbeidet en plan for reduksjon av indirekte utslipp». (Indirekte utslipp får vi når vi kjøper varer som har krevd store utslipp.)

Så nå skal altså kommunen og vi andre også måtte forholde oss til hva andre land har av klimagassutslipp og klimastrategi.

Dette våger jeg å påstå vil sette oss tilbake til steinalderen, i hvert fall mange år tilbake.

Disse landene greier vel selv å ordne opp i sine problemer.

Hvem er det egentlig som bestemmer i kommunen? Flertallet i kommunestyret med ordfører og rådmannen i spissen, eller et mindretall i kommunestyret?

Og har Høyre med Morten Skauge i spissen blitt så begeistret for miljøbyråden i Oslo kommune, Lan Marie Berg (MDG), at han lar byråden sette klimakrav for Bærum kommune?

Vi husker jo Berg fra kampen om E18 og hennes store bekymringer for at den planlagte utvidelsen av E18 vil øke trafikkmengden inn til byen.

Dette er jo en europavei. Alle byer og hovedsteder i særdeleshet har stor trafikkmengde inn til eller rundt byen. Noe annet ville vært rart.

Heldigvis innser hun at utvidelsen må komme, men forutsetter da at en eventuell utbygging gjennomføres på en måte som er forenlig med det nasjonale målet om at all vekst i trafikken skal tas med sykkel, gange eller kollektivt og Oslobyrådets mål om 20 prosent reduksjon i biltrafikken i Oslo innen 2019.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Dette må Bærum sette en stopper for og heller forholde seg til egne planer, så får heller Berg sørge for å få bygget en ny ringvei rundt byen.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler