Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Klimastrategi for Bærum mot 2030

KOSTBAR: – Bærum Høyre har glemt at de har en stor elefant i rommet som heter nye E18 som vil suge til seg all tilgjengelig kapital, skriver innsenderen. Her planene for Strand.

I Budstikka 21. januar har S. Five og D. Nyeggen skrevet om Høyres klimastrategi mot 2030.

De lister opp mindre bruk av bil opptil flere ganger, bedre kollektivløsninger, mer bruk av sykkel og gange og flere innfartsparkeringer for biler, og i 2025 skal personreiser med kollektiv, sykkel og gange være 60 prosent, intet mindre?

Les innlegget her: Bærum, banen, bilen og bussen

Alt dette er jo glimrende sett fra et miljøsynspunkt, og brukt på nye E18 ville det betydd et helt nytt konsept. Men her snakker Høyre med to tunger.

Høyre har sittet med makten i Bærum i nesten 100 år og fremdeles sies det at de har sterkt fokus på samferdsel. Men skal vi tro på det?

Svaret er nei fordi Bærum Høyre har glemt at de har en stor elefant i rommet som heter nye E18 som vil suge til seg all tilgjengelig kapital.

Til nå har regjeringen og Høyre brukt flere milliarder kroner på innløsning av boliger, og jeg leser i tirsdagens avis at 250 eiendommer skal innløses.

Det er galskap. Nå er nye E18 utsatt med to år og usikkerheten fortsetter.

Utsettelsen kom i grevens tid, og kan kanskje få elefanten ut av rommet hvis all prestisje legges vekk for å fremme et mye enklere og billigere konsept for nye E18.

Vi kan håpe, men fremdeles jobber både ordfører og Høyre med å fremskynde oppstart. Det er nesten ikke til å tro!

Det som er merkelig med strategien til Høyre, er at de lister opp flere ganger at biltrafikken skal drastisk ned, men likevel går de inn for en ny E18 med hele Ramstadsletta full av biler og høye kostnader.

Det er dårlig strategi og ulogisk. Det som er klart med en ny utsettelse, er at nye E18 ikke vil stå ferdig før i 2035 og med det resultat at Bærum kommune vil ha flere milliarder kroner i gjeld.

Med den rivende teknologiske utvikling som skjer kan heller ingen vite om det er bruk for den altfor dyre veien i 2035.

Man skal også være klar over at en byggetid på cirka 15 år vil si trafikkaos for mange tusen mennesker når 90.000 biler skal frem både morgen og kveld.

Vi kan heller bruke frigjorte penger på nye T-baner til Rykkinn, Bærums Verk og Sandvika, og få vekk dyre og trafikkfarlig tunneler.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Gamleveien burde oppgraderes mot støy og forurensing, og gode løsninger for Asker og Sandvika sentrum uten ekstra broer burde prioriteres.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler