Hva med å lære litt realfag i stedet for å klimastreike?

ARTIKKELFORFATTER: Trond Ellingsen i Asker Frp.

ARTIKKELFORFATTER: Trond Ellingsen i Asker Frp. Foto:

Av

Da har fenomenet også kommet til Asker. Elevene ved våre videregående skoler skal streike for klimaet.

DEL

MeningerHeldigvis får de neppe godkjent klimastreik som gyldig fravær – de går på skolen for å øke sine kunnskaper, og gjerne i realfag og ikke for å bedrive politiske markeringer. Især ikke for noe så tvilsomt som en påstått menneskeskapt klimakrise.

Selvsagt hopper 16-åringer på en mulighet til å stå foran Stortinget og rope i kor, men dette burde ha blitt satt en stopper for av foreldre og lærere. Og grunnen til at de ikke gjør det er dels manglende kunnskaper om hva som er satt i gang i Sverige, og dels fordi et flertall av lærerne tror på den menneskeskapte klimakrisen.

Les også: Hvem husker den ene timen gyldig fravær?

For hva har Sverige med dette å gjøre? Det hele ble startet ved at en svensk 16-årig jente ved navn Greta Thunberg – en jente med det man kan kalle «spesielle behov» - har blitt skjøvet frem av sin mor, den svenske artisten Malena Ernman og klimaaktivisten Ingmar Rentzhog, og der Rentzhog kynisk har benyttet henne til å samle inn penger til et svensk selskap han har etablert ved navn «We don’t have time». Prosjektet har vært særdeles vellykket og millionene har rullet inn i selskapet.

Hvorfor skrives det ikke noe om dette i norsk presse? Årsaken er nok at den samlede norske journaliststand gjerne karakteriseres som «journalistisk venstreparti». Enten kjenner de ikke historien, eller så er de ikke interessert i å skrive om den.

Siw Wikan, Bærum Høyre: La dem streike uten ugyldig fravær

Det er dette klimastreikende elever streiker for i Asker og andre steder. Og hva er det elevene tror de oppnår ved dette? Atmosfæren som omgir oss alle består hovedsakelig av oksygen og nitrogen.

Bare ca. 0,04 prosent av gassene i atmosfæren er CO2. Og av denne CO2 er ca 0,4 prosent menneskeskapt. Dette innebærer at 0,0016 prosent av atmosfæren utgjøres av menneskeskapt CO2, dvs. praktisk talt 0. Resten av CO2-innholdet i atmosfæren er naturlig og varierer med temperaturen fordi kaldt havvann trekker til seg CO2, mens varmt havvann gir fra seg CO2. Dette fenomenet er beskrevet i det som kalles Henrys lov.

Dette burde Askers realfagslærere ha gått gjennom for elevene før de dro ut for å klimastreike. Samtidig kunne jo de av lærerne som er gode i botanikk lære elevene at CO2 er helt vesentlig for planteveksten. CO2 gir en grønnere planet og økt matproduksjon, noe som kommer godt med når jordens befolkning stadig når nye høyder.

Les også: Skolestreik for klimaet

Klimaet på jorden har alltid variert. Det har solen sørget for, CO2 har intet med det å gjøre. Og uansett hva Al Gore måtte mene, så vil solsyklusene fortsette å være bestemmende for jordens klima. Det skal vi alle være takknemlige for. Solen gir oss liv og i kombinasjon med CO2 skaper den fotosyntese i plantene som vi alle lever av. Uten CO2 dør plantene, og da dør vi.

Så enkelt er det. Så når våre elever kommer tilbake fra klimastreiken kan de sette seg ned med sine realfagsbøker og aller helst også forske litt på egenhånd. Kanskje de da kommer til et annet resultat enn hva som prekes av våre hjemlige klimaprofeter.

Les mer på budstikka.no/debatt


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags