Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Klima, skipsfart og ingeniører

– Vi har stor tro på både at Vollenbåten (bildet) blir elektrisk og at cruiseskip blir drevet av ammoniakk i nær fremtid, skriver Øystein Goksøyr (til venstre) fra Bærum og Njål Vikdal fra Asker, ingeniører og folkevalgte for Venstre.

– Vi har stor tro på både at Vollenbåten (bildet) blir elektrisk og at cruiseskip blir drevet av ammoniakk i nær fremtid, skriver Øystein Goksøyr (til venstre) fra Bærum og Njål Vikdal fra Asker, ingeniører og folkevalgte for Venstre.

FOTO: PRIVAT

Venstre har vedtatt at fremtidens cruiseskipsfart langs kysten vår skal være utslippsfri. Dette målet vil vi nå ved å stimulere våre verdensledende ingeniører til å levere nye løsninger.

Venstre har stått i spissen for at cruiseskipsfarten i verdensarvfjordene skal være nullutslipp fra 2026. En ambisiøs målsetting som har satt fart på teknologiutvikling og konvertering til batteridrift og landsstrøm i skipsnæringen. 

Dette vil gi mindre lokale utslipp og mindre fossilt drivstoff gjennom utvikling av skip med hybrid-elektriske cruiseskip. En fantastisk mulighet for den verdensledende norske skipsfartsindustrien som har grepet muligheten med begge hender. Målsettingen ble latterliggjort og betvilt fra starten, men ingeniørene og vi folkevalgte har vist at det er mulig.

Det er nå tid for å utfordre skipsindustrinæringen til å utvikle teknologi som lar cruisenæringen bli nullutslipp langs hele vår vakre kyst – ikke bare i verdensarvfjordene. Vi har ikke satt et mål om årstall, men vi tror ingeniørene og industrien kan overraske oss igjen.

Vi har stor tro på både at Vollenbåten blir elektrisk og at cruiseskip blir drevet av ammoniakk i nær fremtid.

Gjennom Grønt skipsfartsprogram, som Venstre tok initiativ til for åtte år siden, har norske ingeniører vist at hybride skip med batteri kan redusere det fossile drivstofforbruket kraftig for mange fartøytyper. Norsk skipsfartsindustri tar ledende roller i dette markedet.

Teknologien som gjør oss optimistisk til å nå målet, er ammoniakk og hydrogen. Det foregår allerede mye utvikling på å konvertere eller levere såkalte «dual-fuel» skipsmotorer. Den ledende norske kompetansen på å bygge skipsmotorer og drivstoffsystem både for diesel og LNG kan konverteres til både ammoniakk og hydrogendrift.

Skipsfarten generelt, og cruiseskipsnæringen spesielt, må forberede seg på at vi skal nå «netto-null», eller karbonnøytral innen 2050.

I regi av Norges Rederiforbund har norske rederier allerede tatt grep ved å vedta fire ambisiøse mål nedfelt i en klimastrategi. De fire målene innebærer at medlemmene skal:

  • Kutte sine klimautslipp med 50 prosent per transportert enhet innen 2030, målt mot 2008. 
  • Fra 2030 skal norske rederier kun bestille skip basert på nullutslippsteknologi. 
  • Fra 2050 skal den norske flåten være karbonnøytral. 
  • Strategien innebærer også et internasjonalt forbud mot drivstofftyper som ikke er karbonnøytrale, fra 2050.

Vi i Venstre er enig med Norges Rederiforbund som har høye ambisjoner, også på områder som i dag ikke har kommersielt tilgjengelige teknologiske løsninger. Vi tror ambisiøse mål vil bidra til å sette fart på en nødvendig utvikling. 

Dette innebærer at hele industrien i samarbeid med myndigheter, både nasjonalt og internasjonalt, må engasjere seg i å utvikle nye løsninger.

Vi i Venstre tror skipsfartsindustrien langs hele kysten vil realisere denne delte visjonen i god tid før 2050. Det vil de klare gradvis med kompetente ingeniører og fagarbeidere fra olje- og gassektoren.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.