Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Kjære politikere i Viken

– Å ha lik inntaksordning i hele Viken er helt meningsløst, skriver leder og nestleder ved elevrådet på Asker videregående skole. 

Foto: PETTER SØRNÆS

Eksperimenter skal skje i laboratoriet og ikke i skolepolitikken.

Torsdag 17. september skal dere vedta ny inntaksordning i Viken som vil gå ut på å ha nærskoleprinsipp i hele fylket. Da vil geografi telle mer enn karakterer til videregående opplæring. 

På vegne av elevrådet på Asker videregående skole så ønsker vi å fremme elevenes meninger, noe som burde ha blitt gjort for lenge siden. Nettopp dette har det vært mye snakk om i Budstikka de siste ukene, noe som har ført til mange ulike reaksjoner. 

Det vil bli innført samme inntaksordning i Gol, som i Asker og i Halden. Dette er et vedtak som vil ramme mange elever med ulike behov, så hvorfor har dere ikke involvert dem det vil gå utover mest – nemlig oss elevene?

At dere eksperimenterer med utdanningen vår, er en fare for vår fremtid, og derfor burde en evaluering av dagens inntaksordning være en selvfølge. Årets opptak omtales som: «en vanvittig krevende oppgave», ifølge inntaksleder Hilde Dahlberg. 

Ikke bare måtte årets førstegangssøkere gå gjennom et opptak påvirket av covid-19-situasjonen, men også at den tidligere 5-prosentregelen økte til 15 prosent, som betyr 10 prosent færre ordinære skoleplasser. 

Dette er et tydelig eksempel på et vedtak som har hatt motsatt effekt av det dere politikerne har ønsket. I et lab-forsøk har man på seg hvite frakker og prøver seg frem, men i dette tilfellet kan man ikke eksperimentere, så dropp frakkene – vi er ikke forsøkskaniner.

Å ha lik inntaksordning i hele Viken er helt meningsløst. I områder der det finnes skoler som ikke er altfor langt unna hverandre og kollektivtilbudet er bra, så vil mange miste muligheten til å velge den skolen de selv ønsker, bytte miljø eller satse på skoler som spesialiserer seg i de fagene de selv ønsker. 

På den andre siden: Der det er langt til de ulike skolene, vil karakterbasert opptak føre til at noen blir tvunget til å flytte på hybel, siden reiseveien blir for lang. 

Tror dere politikere at en slik ordning passer for alle? Å ha en hypotese er flott hvis du skal ha et forsøk i naturfag, men i politikken så passer det dårlig. Parlamentarismen handler om folkets tillit til politikerne, så burde ikke dere politikere lytte til oss?

Dere bør evaluere og se på både negative og positive konsekvenser av et slikt vedtak før det blir en realitet. Å ha lik inntaksordning for videregående opplæring i hele Viken er helt meningsløst, da det finnes så mange ulike behov og interesser som må dekkes. 

Dere tar bort friheten vår til å være med på å påvirke og bestemme over hvordan utdanningen vår skal være. 

Dropp hypotesen og labfrakken, eksperimenter skal skje i laboratoriet og ikke i skolepolitikken.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.