Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Kampen mot pengegaloppen må fortsette

– Mange barn har smilt og gledet seg over «nytt» utstyr uten at mor og far har vært nødt til å bla opp flere tusen for nye ski, sko, staver eller skøyter til den håpefulle tiåringen. I tillegg til at gjenbruk av utstyr er økonomisk og inkluderende, er det også bærekraftig. La oss sammen heie frem brukt! skriver innsenderne.

– Mange barn har smilt og gledet seg over «nytt» utstyr uten at mor og far har vært nødt til å bla opp flere tusen for nye ski, sko, staver eller skøyter til den håpefulle tiåringen. I tillegg til at gjenbruk av utstyr er økonomisk og inkluderende, er det også bærekraftig. La oss sammen heie frem brukt! skriver innsenderne.

Foto: KNUT BJERKE

Stadig flere foreldre uttrykker at barneidretten har blitt et pengesluk. 

I en fersk undersøkelse fra SpareBank 1 sier nesten syv av ti at de mener barneidretten har blitt for dyr. Det mest urovekkende er at tallene øker.

Bredde- og barneidretten skal være inkluderende, ikke føre til utenforskap. Den skal skape glede, samhold og opplevelser for alle – uavhengig av bakgrunn og foreldres inntekt. 

For å få til det, må alle barn ha råd til å delta. Vi registrerer derfor med bekymring at tre av ti foreldre har valgt ikke å introdusere barn for visse idretter fordi det er for dyrt. Samtidig har hele 15 prosent valgt å ta barnet ut av en idrett fordi det er for kostbart. 

Det mest nedslående er imidlertid at nesten to av ti har sett seg nødt til å benytte kreditt for å kjøpe sportsklær eller sportsutstyr til barna de siste 12 månedene. I en typisk skoleklasse hvor alle er med på en aktivitet, vil det da være fem elever hvor foreldrene har lånt penger for å få råd til utstyr. 

Hvis dette fortsetter, vil barn falle utenfor og talenter forsvinne.

Vi tror gjenbruk av utstyr er en viktig del av løsningen for å komme kostnadene til livs. Det er vi ikke alene om, halvparten av norske foreldre mener nettopp tilgang til rimeligere utstyr er noe av nøkkelen. 

Mange klubber og idrettslag landet rundt har heldigvis gode løsninger for nettopp gjenbruk av utstyr og er flinke til å legge til rette for dette på ulike måter. 

Som et eksempel har vi i SpareBank 1 Østlandet sammen med en rekke klubber rundt omkring på Østlandet arrangert byttehelger på høsten. Her har brukt, men fortsatt flott utstyr skiftet eier for en rimelig penge. 

Mange barn har smilt og gledet seg over «nytt» utstyr uten at mor og far har vært nødt til å bla opp flere tusen for nye ski, sko, staver eller skøyter til den håpefulle tiåringen.

I år har dessverre koronaen satt en stopper for byttehelgen. Likevel er det fortsatt fullt mulig å kjøpe brukt, og fokuset på gjenbruk står like sterkt. 

Barn trenger ikke det nyeste utstyret for å kunne glede seg over å spille ishockey, gå på ski, sykle eller spille fotball. 

Mange topputøvere har begynt sin fantastiske karriere på nettopp arvede ski, eller med brukte skøyter på føttene. Det var ikke nytt utstyr fra barnsben av som førte dem til topps, men selve idrettsgleden.

Det er lyspunkter å spore. Nesten halvparten av norske foreldre sier nemlig at de har kjøpt brukt sportsutstyr eller -tøy til sine barn eller seg selv. Nærmere åtte av ti sier de er villige til å kjøpe brukt utstyr for å spare penger. 

Vi vet det står fullgodt utstyr til flere hundre millioner og støver ned i norske hjem. Legg det ut på Finn eller i kjøp og salg-grupper i sosiale medier. 

La nye barn få smile og glede seg over utstyret som pjokken din har vokst ut av. I Frisk Asker Ishockey Junior har vi egne kjøp og salg-grupper i våre sosiale medier som alle kan melde seg inn i, i tillegg har vi tilgang til støtteordninger for dem som sliter økonomisk med treningsavgiften. 

I tillegg til at gjenbruk av utstyr er økonomisk og inkluderende, er det også bærekraftig. La oss sammen heie frem brukt!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.