Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Kaffe med Darwin i Nansenparken

– Hva om det i bergarten finnes fossiler fra den tid som kan sende utstråling fra seg? Hva om jeg etter en tsunami blir til en fossil, og noen ved denne bergarten får signaler om meg 100 millioner år senere? skriver innsenderen.

– Hva om det i bergarten finnes fossiler fra den tid som kan sende utstråling fra seg? Hva om jeg etter en tsunami blir til en fossil, og noen ved denne bergarten får signaler om meg 100 millioner år senere? skriver innsenderen.

FOTO: PRIVAT

Med kaffeflasken i hånd går jeg tur i Nansenparken på Fornebu for å viske bort de fryktelige tv- scener om krigen i Ukraina fra sinnet.

En hvit plakett montert på en forvitret jernplate inne i parken anslår levetiden til en bergart til 400–500 millioner år. Hodet må få fred til å ordne opp i angsttankene og meditere over det jeg hadde nettopp sett på plaketten. Jeg setter meg ned på benken.

Hva om det i bergarten finnes fossiler fra den tid som kan sende utstråling fra seg? Hva om jeg etter en tsunami blir til en fossil, og noen ved denne bergarten får signaler om meg 100 millioner år senere? 

Vil jeg ligne et menneske med da? Blir jeg gjenkjent som et menneske? Hvor kommer jeg fra, og hvor går jeg hen? 

Jeg overlater tvetydighetene i tankene mine til vitenskapsmenn, åndelige ledere og tenkere, som hver i sin høye posisjon er berettiget til å forklare den fjerne fortidens mysterier.

Skapelsesberetningen fra 1. Mosebok om hvordan jorden og menneske ble skapt for 6.000 år siden, ble rystet av et nytt perspektiv diskutert av vitenskapsmenn ledet av Darwin på 1800-tallet. Darwin fikk riste på den religiøse tankegangen om skapelsen med teori en om «Artenes opprinnelse» og endret den kristnes oppfatning av skaperverket.

At mennesket etter evolusjonsteorien er en dyreart var såpass i strid med den kristne tro at Kirken måtte reagere sterkt på den.

Abdu'l-Bahá (1844-1921), åndelig leder av verdens nyeste religion og høyt respektert i filosofiske samfunn, er fullstendig imot de to vanlige tilnærmingene, det vil si skapelsesberetningen og evolusjon, men han var ikke imot darwinismen som en vitenskapelig teori. 

Han viser til en uforklarlig kraft som mennesket er i besittelse av. « … Den naturlige eller materialistiske side av mennesket virker akkurat som dyrets. … At mennesket gradvis fremstår som en sjel og et menneske, ikke et dyr». 

Menneskets åndelige sannhet, nobiliteten av menneskelig sjel og Guds eksistens skal være grunnlaget og ikke kampen for å overleve; freden og kjærligheten og ikke krig og strid. Enhet, vennskap og ikke fiendskap: « … mennesket er i besittelse av noe uforklarlig kraft: I dag er fordelene med universell fred anerkjent blant folket, og likeledes er de skadelige effektene av krig klare og åpenbare for alle … Dere bør derfor vurdere hvordan samvittighetens tvingende kraft kan vekkes, slik at dette høye idealet kan oversettes fra tankens rike til virkelighetens» (Tavlen til Haag).

Darwin og jeg skilles. Ingen i dag skal tro på den siden av Darwins teori at mennesket er et dyr uten menneskelig sjel og deretter oppføre seg som han vil, ta det som er til sin fordel fordi det er det naturlige i dyret som bestemmer – dyr kan ikke motstå sin natur,

Nå er hodet klart, kafeen kan nippes og da sier jeg farvel til Darwin og plaketten. Jeg har med meg det jeg trenger og skal hjem igjen.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.