Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Jonas og Trygve svikter elevene

– Å fjerne firerkravet føyer seg inn i rekken av det som er meningsløs symbolpolitikk fra Vedum og Støre, skriver Håvard Clementz (22) fra Hosle, som er medlem av arbeidsutvalget i Akershus Unge Høyre.

– Å fjerne firerkravet føyer seg inn i rekken av det som er meningsløs symbolpolitikk fra Vedum og Støre, skriver Håvard Clementz (22) fra Hosle, som er medlem av arbeidsutvalget i Akershus Unge Høyre.

Foto: SJUR STØLEN

5. oktober avslørte Arbeiderpartiet og Senterpartiet en av sine viktigste kampsaker de neste fire årene. De avslørte at de vil skrote firerkravet i matte og med det svikte fremtidens elever.

I Høyre sier vi at å stille krav er å bry seg. I skolen handler dette om flere ting. 

Det handler om å stille krav til elevene – slik at de møter opp og får noe ut av skoledagen. Det handler om å stille krav til at det man lærer på skolen er relevant og tidsriktig. Det handler om å stille krav på vegne av elevene om at læreren holder et faglig høyt nivå.

Når Støre sier til NRK at det er viktig at vi får flere dyktige lærere. så tror jeg ingen er uenig med ham. Derfor er det bra at antallet som fullfører lærerutdanningen har gått opp og at antallet som søker utdanningen det samme. 

I tillegg har det totalt i norsk skole blitt 4.200 nye lærere som skal bidra til at elevene får tett oppfølgning hele skoleløpet. Alt dette samtidig som man har innført et firerkrav i matte.

Ikke bare er det viktig at det blir flere lærere, det er viktig at lærerne blir dyktigere. En måte å sørge for at fremtidens lærere holder et høyt nivå på, er gjennom å stille noen enkle krav til hva de skal få til. 

Selv om det ikke er en samfunnsfaglærers viktigste oppgave å lære elevene matematikk, så er det ganske så viktig å ha en grunnleggende forståelse for hvordan tall fungerer for troverdig å kunne lære bort samfunnsfagets diagrammer og modeller. 

Og i historiefaget – det faget som kanskje ligger lengst fra matte – finnes det et kompetansemål som sier at man skal kunne tolke og bruke historisk tallmateriale i faglig arbeid. Behovet for grunnleggende matteferdigheter er til stede i alle fag.

Når Støre og Vedum nå fjerner firerkravet i matte, legger de ikke til rette for at vi skal få flere kvalifiserte lærere, slik Støre sier – heller tvert om. 

Matte er sammen med engelsk og norsk ansett som de tre hjørnesteinene i norsk skole. Det er kunnskap som er grunnleggende for å kunne videreutvikle kompetanse på andre områder. Å fjerne et minstekrav blir å rive hjørnesteinen ut under foten på nye lærerstudenter.

Å fjerne firerkravet føyer seg inn i rekken av det som er meningsløs symbolpolitikk fra Vedum og Støre. Hadde den nye regjeringen virkelig ønsket å forbedre skolen, hadde de turt å stille krav til hvem som skal få lov til å undervise der. Det eneste de oppnår med sin seneste reversering er å svikte elevene.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.