Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ja til ny E18 – veiutbygging nytter

– Gjør et tankeeksperiment: Flytt all trafikk på E18 opp på Sandviksveien og forbi rådhuset. Hvordan ville det gått? spør innsenderen.

– Gjør et tankeeksperiment: Flytt all trafikk på E18 opp på Sandviksveien og forbi rådhuset. Hvordan ville det gått? spør innsenderen.

Foto: ERIK TANGEN

Jeg ser at enkelte politikere og et par forskere påstår at å bygge ny E18 og andre nye veier ikke vil hjelpe kapasitetsmessig.

Disse forskerne mener det er som å tisse i buksa når du er kald, det hjelper bare en liten stund. Disse forskerne må være farget av sitt politiske ståsted her. 

Jeg mener å ha beviset for at det kapasitetsmessig nytter å bygge ut veiene, ut fra fire eksempler:

  • Eksempel 1: Vi kan starte i 1962 før E18 ble bygget over bukta i Sandvika. Da sto vi i nær stillestående kø i foreldrenes bil på Gml. Drammensvei og forbi rådhuset når vi skulle til Kragerø. Det var den gang 360.000 biler i Norge mot 2.800.000 i dag. Så ble ny E18 bygget forbi Sandvika i 1963, og køene ble borte i mange, mange år.

De som er imot utbygging i dag, hadde sikkert også vært imot ny E18 i 1963. Da måtte trafikken ha gått Sandviksveien forbi rådhuset i dag. Gjør et tankeeksperiment: Flytt all trafikk på E18 opp på Sandviksveien og forbi rådhuset. Hvordan ville det gått? 

  • Eksempel 2: Festningstunnelen ble bygget i 2001. Flytt E18-trafikken opp forbi rådhuset i Oslo. Hva ville skje?

For miljøet i Oslo er det vel også godt med tunneler som på Tåsen, under Rådhusplassen og andre steder. Oslo har fått sitt, men MDG med flere unner ikke Asker og Bærum dette.

  • Eksempel 3: Forbi Sande ble ny E18 motorvei bygget i 2001. Der sto vi i kø fra Kragerø i mange år før ny motorvei kom. Køene der er fortsatt borte, og ikke minst er dødsulykkene borte.
  • Eksempel 4: På ringvei 3 ble Tåsentunnelen ferdig høsten 1999. Samtidig begynte jeg i jobb på Løren. I dette området var det lange køer, men køene ble borte og var det også syv år senere da jeg sluttet.

Jeg jobbet også på Løren i 1968. Da kjørte jeg fra Bærum og brukte ti minutter mer enn i 1999. Samtidig har antall biler på disse 31 årene økt kraftig, med nær 1.200.000 biler fra 619.000 til 1.800.000.

Oslo har fått sitt, men MDG med flere unner ikke Asker og Bærum dette.

Tenk om en i dag måtte kjøre over lyskrysset på Smestad og Tåsentunnelen ble stengt. Hadde det gått greit?

Disse fire eksemplene viser klart at det hjelper å bygge ut E18 og andre veier. MDG og en eller to på Transportøkonomisk institutt mener noe annet. Det får de bare gjøre. Jeg har kjent på realiteten i praksis.

At MDG i Oslo med kun 6 prosent av stemmene har fått så stor innflytelse at Ap i Oslo danser etter deres pipe, er vanskelig å forstå. I Viken har 80 prosent stemt for E18 gjennom valg av parti.

Ap på Stortinget stemte jo for ny E18, riktig nok nedskalert til samme antall kjørefelt som i dag, og det er helt uforståelig. Om trafikkøkningen stopper opp så kanskje, men …

Miljøaspektet er en annen bit som det blir for langt å komme inn på her.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.