Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ja til kollektiv satsing

– Bærum SV har kjempet for forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn i mange år. Vi trenger også en T-banelinje på tvers fra Gjønnes til Sandvika, skriver innsenderne.

– Bærum SV har kjempet for forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn i mange år. Vi trenger også en T-banelinje på tvers fra Gjønnes til Sandvika, skriver innsenderne.

Foto: KARL BRAANAAS

Vi kan ikke bruke fellesskapets midler på fossil transport. Derfor er det gledelig at Høyre nå er enig med SV i å øke satsingen på kollektive løsninger.

Bærum Unge Høyre og moderpartiet deres tok 6. og 15. mars til orde for økt kollektivsatsing i Bærum. Dette var nye takter. Senest i høst prioriterte de vei fremfor kollektive løsninger, nå har de snudd fullstendig. Det er mulig de fant en av Bærums mange rundkjøringer.

Vi er helt enige i behovet for satsing på kollektivløsninger generelt og skinnegående løsninger spesielt. Bærum SV har kjempet for forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn i mange år. Vi trenger også en T-banelinje på tvers fra Gjønnes til Sandvika. 

Skinnegående kollektivløsninger er miljøvennlig, frakter flere folk og er raskest. Når transporten går på skinner er det derfor et kinderegg for samfunnet.

Hele Bærum må bli mindre bilbasert, mer fremkommelig og derigjennom triveligere. Vi ønsker at færre skal trenge bilen til jobb, barnehage og skole. 

Da må satsingen på kollektivtrafikk, sykkel og gange trappes opp i kommunen. Det vil bidra til bedre transportavvikling og gjennom det gjøre befolkningen og næringslivet mindre avhengig av bilbruk. 

Halvor Ekeland (25), oppvokst på Eiksmarka, er 4.-kandidat til Stortinget for Akershus SV ved høstens valg.

Halvor Ekeland (25), oppvokst på Eiksmarka, er 4.-kandidat til Stortinget for Akershus SV ved høstens valg.

FOTO: PRIVAT

Når bilbruken i kommunen minker, vil luftkvaliteten bli bedre og utslippene gå ned. Bærum må ta sin del av ansvaret for mindre eksos lokalt og mindre oppvarming globalt.

Ett tiltak er å gjøre hele Bærum om til én kollektiv prissone. Det vil gjøre det enklere og billigere for pendlerne. Pris og tilgjengelighet er viktige faktorer for at folk velger kollektiv fremfor egen bil. 

I tillegg til T-baneutbyggingen må vi øke samordningen av annen kollektivtransport. I dag må en ofte via Sandvika for å reise på tvers, det fører til lengre kjøreavstand og flere kilometer på veiene enn det folk trenger, i tillegg til mer tidsbruk. 

Unødvendig transporttid gjør at folk tar egen bil når det er betydelig raskere og rimeligere. På dette feltet har vi mye å hente.

Stine Høivik (48) fra Bærum er 5.-kandidat til Stortinget for Akershus SV ved høstens valg.

Stine Høivik (48) fra Bærum er 5.-kandidat til Stortinget for Akershus SV ved høstens valg.

Foto: MALENE NILSSEN

Vi vet at nye motorveier skaper mer privatbilisme, øker klimagassutslipp og er arealkrevende og dyre. At Høyre i Bærum et halvt år etter å ha fått gjennom en storstilt E18-utbygging nå sier de vil satse på kollektiv, er det bra. Det er ingen skam å snu, som det så kjent heter. 

Hvis Høyre virkelig har tatt til fornuft, kan de støtte SVs forslag om at E18 nedskaleres kraftig, så har vi penger til nødvendig kollektivutbygging i regionen.

For at folk skal velge kollektivt må det prioriteres politisk. Det skal ikke bare være miljøvennlig å reise kollektivt, det skal være praktisk. 

Fordeler for elbiler må videreføres, det må bli flere ladepunkter og sykkelveier må muliggjøre sykling i hverdagen. Utleie av elsykler og korttidsleie av elbiler gjør grønne valg til de mest praktiske, slik løses klimakrisen.

Innsatsen på disse de kollektive klimaområdene må intensiveres. Bærum må tas inn i fremtiden og vekk fra den motorveifortiden Høyre nå påstår de har innsett var feil.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.