Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ja til fortsatt satsing på nettbrett

OMDISKUTERT: Nettbrettsatsingen i Bærum-skolen må fortsette, skriver Mathias Opdal Weseth.

Debatten om digitale læremidler i Bærumsskolen har igjen blusset opp. Selv er jeg utelukkende positiv til nettbrettsatsingen.

Flere kritiserer nettbrettene fordi de oppleves som distraksjonsmidler - Distraksjonsverktøyet i Bærumsskolen .

Dette har jeg stor respekt for. Samtidig er det viktig å huske på at distraksjonsmomenter i klasserommet er noe som har eksistert i all tid. Da mine foreldre gikk på skolen var det sending av lapper som var lærerens store frustrasjon. Da jeg gikk på skolen var det Gameboy og flipptelefoner. Det å skulle gå tilbake til penn og papir er derfor ingen garanti for at det blir mindre distraksjoner i klasserommet.

Distraksjonsproblemet må likevel tas tak i.

Skolene velger nokså forskjellige løsninger. Imens noen har fått på plass omfattende nettfiltre, Kun én skole i Bærum er uten nettfilter.

Allmenne retningslinjer for hvordan elevene skal bruke nettbrettene sine i undervisningen, bestemt av politikerne, har jeg liten tro på. Tvert imot er jeg tilhenger av at det bør være opp til skolene, lærerne og foreldrene, å selv finne ut hvilke filtre nettbrettene skal ha. Dessuten er det læreren som skal være sjefen i klasserommet.

Derfor er det lagt til rette for at læreren kan ha oversikt over elevenes bruk av nettbrettene i sine undervisningsøkter. Mer makt til skolen, foreldrene og lærerne, krever samtidig nødvendig digital kompetanse. Derfor må vi jobbe for kompetanseheving for dem som måtte trenge det.

Bakgrunn:Bærums-lærere langer ut om nettbrett: – Kritikk blir ikke lyttet til

Noen mener nettbrettene bidrar til å øke sosiale forskjeller. Dette reagerer jeg på av tre årsaker.

For det første viser de foreløpige følgeevalueringene av nettbrettsatsingen at de svakeste og mest umotiverte elevene gjør det bedre med nettbrett.

For det andre må det rettes mer oppmerksomhet mot guttene, som er den elevgruppen som sliter mest. Ifølge Stoltenbergutvalget er digitale lære- og hjelpemidler noe som hjelper guttene, og oppfordrer til økt bruk av disse.

For det tredje hersker det liten tvil om at arbeidsmarkedet blir mer og mer digitalisert, og at digital kompetanse blir stadig mer etterspurt. Det som virkelig ville skapt sosiale forskjeller, der taperne er dagens elever i Bærumsskolen, er å ikke gi dem muligheten til å henge med på digitaliseringen av samfunnet.

Det kommer løpende rapporter om bruken av nettbrett i Bærumsskolen.

Les også: Millioner til forskning på digital skolehverdag

Basert på disse har Bærum Høyre dessuten lovet en rekke tiltak for neste kommunestyreperiode. Blant annet vil vi jobbe for digital dannelse gjennom hele utdanningsløpet og tilby opplæring i bruk av digitale læringsverktøy for foreldrene.

Avslutningsvis er det viktig å understreke at alt vedrørende nettbrettsatsingen ikke er optimalt. Slik er det i startfasen av de fleste omstillinger. Men jeg mener vi skal være lovprist med at omstillingen skjer i dag, og ikke om flere år. Da er det antagelig for sent. Og er det én ting vi ønsker å unngå, så er det at våre barn og unge skal bli taperne i et stadig mer digitalisert samfunn.

Flere innlegg i nettbrettdebatten:

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler