Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Innfør fulle avgifter på elbiler

– I det hele tatt er det ingen grunn til at de som kjører elbil, skal slippe unna alt som heter bilavgifter, skriver Trond Ellingsen, tidligere kommunestyrerepresentant for Asker Frp.

– I det hele tatt er det ingen grunn til at de som kjører elbil, skal slippe unna alt som heter bilavgifter, skriver Trond Ellingsen, tidligere kommunestyrerepresentant for Asker Frp.

Foto: KARL BRAANAAS

Det er på tide at det innføres merverdiavgift på kjøp av elbiler, og at også elbilister må betale bompenger og p-avgifter.

I Budstikka 29. september kan man finne et innlegg som nok er sendt ut fra Venstre sentralt ved stortingsrepresentantene Ola Elvestuen og Jon Gunnes, og medundertegnet av Njål Vikdal og Eirik T. Bøe fra henholdsvis Asker og Bærum Venstre.

Meldingen fra Venstre er ikke til å misforstå – subsidieringen av elbiler må fortsette.

Jeg går ut fra alle som tilbragt noe tid i politikken, har lært seg at å ta vekk økonomiske fordeler fra en brukergruppe, er som å ta lørdagsgodtet fra en treåring. Det blir bråk. 

Derfor bør man ikke bevilge goder som man ikke er helt sikre på skal vare evig. Og derfor burde elbiler aldri fått fritak for merverdiavgift, vektavgift, bompenger og p-avgifter.

I min tid i Asker kommunestyre var jeg blant annet saksordfører for Askers parkeringsplan. Jeg fikk da gjennomslag for at også elbiler skulle betale parkeringsavgift på kommunale parkeringsplasser. 

Den gangen, i 2017, var status at cirka 55 prosent av Askers kommunale p-plasser var opptatt av elbiler som parkerte gratis. Og fordi driften av p-plassene er basert på selvkostprinsippet, betød det at parkeringsavgiften for dem som ikke hadde elbil, var dobbelt så høy som den burde ha vært. 

Derfor kan Asker sette parkeringsavgiften betydelig ned når også elbilene må være med å betale.

I det hele tatt er det ingen grunn til at de som kjører elbil, skal slippe unna alt som heter bilavgifter. Konsekvensen er at alle de som ikke tar seg råd til å kjøpe elbil, indirekte subsidierer elbilistene med enorme beløp. 

Hva totalen blir kommer an på hvordan man regner. Faktisk.no anslo avgiftstapet i 2017 til cirka 5,8 milliarder kroner. I dag er nok det tallet nærmere 10 milliarder kroner.

Ingen skal fortelle meg at det er spesielt miljøvennlig å kjøre rundt med 2,5 tonn elbil. Og det er de færreste som gjør det for å redde miljøet eller verdens klima. De gjør det fordi det er økonomisk gunstig, og fordi de slipper å betale bompenger, fergebilletter og p-avgifter. 

Det betyr at alle vi andre må betale mer for å dekke opp underskuddet. De virkelig miljøbevisste kjører kollektivt.

Ingen skal fortelle meg at det er spesielt miljøvennlig å kjøre rundt med 2,5 tonn elbil.

Noen rettferdiggjør til og med subsidiering av elbiler med ønske om å redde verdens klima for CO2-utslipp – en gass som fremmer planteveksten på jorden og som ingen har problemer med at blir tilsatt brusen du drikker. Når vi samtidig vet at Kina for tiden bygger over 120 kullkraftverk fremstår argumentet søkt.

For min egen del er det utelukket å kjøpe elbil. Min bil er 16 år gammel, har snart gått 200.000 km og vedlikeholdes jevnlig. Da varer den lenge, og jeg slipper å kjøpe ny. Det er miljøvern i praksis.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.