Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ikke med på krympet E18

Det blir feil å krympe E18, mens bilistene fortsatt må betale i dyre dommer, skriver Ole Jacob Johansen.

FOTO: KARL BRAANAAS

Gjennom flere år har jeg jobbet på alle nivåer, både internt og tverrpolitisk, for ny E18 vestkorridoren og vært en ivrig forkjemper for prosjektet. Helt til Høyre og Arbeiderpartiet falt på kne for MDG og i siste runde gikk inn for å krympe prosjektet, mens bilistene fortsatt skal betale i dyre dommer.

Sorry, men dette er jeg ikke med på lenger. Det var en nærmest surrealistisk opplevelse å se at vedtaket i Stortinget 19. juni, om utbygging av første etappe gjennom Asker og Bærum, ble feiret som en seier av Høyre. Det er nesten så man får assosiasjoner til «komiske Ali».

Det er bare trist at prosjektet krympes i forhold til proposisjonen som ble sendt av tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale til Stortinget før jul. I den reviderte innstillingen som ble vedtatt, er det tatt inn at det vil bli redusert veikapasitet på den nye E18 sammenlignet med dagens. Smak på den, dere: Redusert kapasitet sammenlignet med dagens vei, som er preget av kø, kork og kaos. 

Samfunnsøkonomisk er dette helt vanvittig, og dessuten skal bilistene betale i dyre dommer for et krympet prosjekt. Et hovedgrep med det opprinnelige prosjektet var gjennomgående bussfil parallelt med motorveien, men denne tas nå ut av prosjektet og erstattes av at høyre bilfelt omgjøres til kollektivfelt i både øst- og vestgående løp. 

I tillegg krympes planlagt kollektivterminal på Lysaker. Dette er ikke fremtidsrettet i det hele tatt, og at Høyre med Askers ordfører i spissen feirer dette som en seier er nesten å lure folk. Jeg har merket meg at Lene Conradi er skuffet over Frp, og mener at vi opptrer uforutsigbart. Det lever vi godt med, for her bør faktisk Høyre feie for egen dør med relativt kraftig kost i stedet for å sutre over at Frp følger egen politikk og vil ha et bedre prosjekt.

Høyre sørget i vinter for at Frp trakk seg ut av regjeringen ved å presse igjennom at en terrorsiktet IS-kvinne og hennes to barn skulle hentes til Norge, stikk i strid med vedtak på vårt landsmøte. Ingen kan bli overrasket over at dette skapte et raseri i Frp som gjorde at vi trakk oss ut av regjeringen. Ingen kan heller bli overrasket over at Frp, som ikke lenger er bundet av regjeringsplattformen, fronter egen politikk. Askers ordfører har vært lenge nok i politikken til at hun skjønner dette.

Det er nesten på grensen til freidig å tenke at Frp skal støtte et krympet prosjekt med massiv betaling for bilistene. Vi ønsker å bygge ny E18 med større kapasitet. Det opprinnelige prosjektet, lagt frem av tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, ivaretok dette. Den reviderte «Krympe-E18» gjør det ikke. Men bilistene skal likevel betale i dyre dommer. 

Jeg forstår at Høyre og Lene Conradi har knyttet svært mye politisk prestisje til ny E18, men det forsvarer ikke en omskrivning av virkeligheten og forsøk på å selge inn det reviderte prosjektet som noe det ikke er: Et fremtidsrettet prosjekt som løser samferdselsutfordringene i Asker og Bærum. Dette er bare trist.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.