Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ikke et angrep på lærerne

Hans Rugset er gruppeleder i Bærum MDG.

Foto: PRIVAT

Høyres Haakon Veum svarer på mitt innlegg om Bærum-skolen i et innlegg den 29. november. Han tillegger meg der meninger jeg ikke har.

Jeg har ikke sagt at lærerne i Bærum ikke har evne eller vilje til å gi nødvendig omsorg til elevene. Det betviler jeg overhodet ikke. Jeg sa heller ikke at det er feil å gi elevene gode kunnskaper i skolen, eller at det er en motsetning mellom kunnskap og trivsel. Tvert imot sa jeg at vi er glade for at kunnskapsnivået er så høyt i skolene våre.

Det jeg prøvde å få frem, var at det overdrevne fokuset på testing og rapportering frarøver lærerne mye tid som de heller kunne ha brukt på å øke elevenes kunnskaper, mestring og trivsel. Det er slett ikke lærernes «feil», men er en konsekvens av kravene til testing og rapportering.

At trivsel og overdreven kunnskapstesting og prestasjonspress ikke akkurat går hånd i hånd, men heller skaper et unødvendig press på barn og unge, er belyst en rekke ganger både av lærere og fagfolk. Særlig gjelder dette i Osloskolen, som etter mange års borgerlig styre var selve kroneksempelet på det jeg vil kalle en gjennomtestet kunnskapsfabrikk.

Det er heller ikke særlig relevant, som Veum gjør, å vise til en undersøkelse blant 16-18-åringer om deres generelle trivsel, når mitt fokus gjaldt barneskolen. Mine påstander var for øvrig først og fremst basert på tilbakemeldinger fra lærere og andre foreldre samt mine egne observasjoner etter 10 år med egne barn i barneskolen i Bærum, og altså ikke en kritikk av lærerne, men av rammene lærerne har.

Det er for øvrig mange måter å gi barn gode og relevante kunnskaper på. I Fagfornyelsen, som er regjeringens nye læreplaner, ser vi en positiv dreining bort fra elementer av «kunnskapsfabrikk» og kunnskapsmengde og over på nye måter å lære på – gjennom lek, større vekt på praktiske og estetiske fag og dybdekunnskap. Det er bra at regjeringen nå selv synes å ha skjønt at «kunnskapsfabrikker» ikke er den beste fremgangsmåten for å formidle kunnskap og gi elevene nødvendige erfaringer, noe Veum ikke synes å ha fått med seg.

Kort oppsummert mener vi i MDG at langt mer tid bør brukes på å gi elevene kunnskaper, omsorg og mestringsfølelse, og at det ikke bør være så høyt prioritert å få økt det målbare kunnskapsnivået til den enkelte skole i en unødvendig overdrevet konkurranse mellom skoler og kommuner. Så kan Veum være enig eller uenig i det uten å stille opp falske motsetninger mellom oss.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.