Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

I slett lune, Budstikka?

Kjersti Marie Stensrud, Bærum SV, kritiserer sammen med Christer Gilje Budstikkas lederartikkel.

Budstikka går hardt ut mot SV på lederplass lørdag 8.juni. De hevder at vi bygger på egenskapte myter når vi skriver i et innlegg i Dagsavisen at ingen grupper i landet kjører mer bil enn menn i Bærum. Budstikkas redaktør har også skrevet på Facebook at det ikke kan dokumenteres at det noengang har vært riktig. La oss oppklare litt rundt saken.

I 2011 skrev Budstikka følgende i en artikkel om bilbruk: «Folk i Bærum har flest personbiler. Og vi kjører også lengst.» Dette bygget på tall fra SSB. Reisevaneundersøkelsene gjort av Transportøkonomisk Institutt gjennom mange år har pekt i samme retning. I tillegg er det ingen tvil om at menn kjører mer bil enn kvinner.

Det er dermed svært sannsynlig at menn i Bærum er blant dem som kjører aller mest. Det er ikke noe vi har funnet på. Budstikka skriver at områder rundt Bergen, Trondheim og Stavanger nå har gått forbi, og er dem som kjører mest, sammen med områder med lite folk. De viser videre til at Bærum er langt nede på lista over SSBs tall for årlig kjørelengde per personbil. Dette tallet tar ikke hensyn til om det er flere biler i hver husholdning. Bærum er den kommunen med absolutt flest personbiler per tusen innbygger. Deler vi SSBs tall for antall kilometer totalt på antall innbyggere er Bærum nummer 4. Slått av de tre kommunene Engerdal, Lierne og Nesseby med til sammen 2300 biler. Vi kan altså trygt slå fast at vi bæringer bruker bilene våre mye og ofte. Folk velger bilen fordi den er mest praktisk og for å få hverdagskabalen til å gå opp.

Så håper vi i Bærum SV selvsagt at den nyeste Reisevaneundersøkelsen viser oss starten på en trend, der stadig flere bæringer velger å la bilen stå til fordel for mer miljøvennlige alternativer. Og vi vil gjerne være med å legge til rette for dette!

Vi ønsker å motivere til mindre bilbruk for å få bedre luft lokalt, og for å bidra til klimakutt globalt. Derfor mener vi det er feil å bruke 40 milliarder på en ny motorvei som ifølge forskerne vil motivere til enda mer bilbruk - fram til veien er fylt opp, og det igjen står stille i rushen.

Vi vil prioritere utbygging av sammenhengende sykkelveier som følger hovedveinettet, adskilt fra gående, og ha flere busser som går oftere, på kryss og tvers i kommunen. I tillegg vil vi ruste opp kollektivtrafikk på skinner, etablere flere gratis innfartsparkeringer og ha én felles takstsone i Oslo og Bærum. Skoler og barnehager må ligge der folk bor slik at det blir lettere å velge bort bilen i en hektisk familiehverdag. Det er det dette handler om – å få fram vår politikk for å sikre grønne og klimavennlige løsninger.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler