Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

iPad: Praktisk, robust og fullspekket av muligheter

NETTBRETT: – iPader er lette, robuste og praktiske. Så lenge man har på beskyttelsen vi får, tåler iPaden et fall i bakken – som jo skjer ganske ofte i grunnskolen, skriver innsenderen.
NETTBRETT: – iPader er lette, robuste og praktiske. Så lenge man har på beskyttelsen vi får, tåler iPaden et fall i bakken – som jo skjer ganske ofte i grunnskolen, skriver innsenderen.

«Lærer, Bærum» går i et debattinnlegg i Budstikka 15. februar hardt ut mot mitt forsvar av Bærum kommunes iPad-satsing.

Læreren fremstiller meg som en som umyndiggjør ungdomsrådet, samtidig som vedkommende skaper et bilde av meg som uvitende om hvordan iPadene brukes i skolen.

Les også: Ufortjent kritikk av iPad-satsingen

Les også: Bærumslærer: - Ta ungdommen på alvor

Dette stemmer så absolutt ikke.

Jeg går selv siste året på ungdomsskolen og har brukt iPaden som læringsverktøy i snart tre år.

Erfaringene mine er svært positive, og iPaden har hjulpet både meg og andre medelever på flere måter.

De i ungdomsrådet som gikk hardest ut på møtet hvor spørsmålet om iPad ble bragt opp, går selv på videregående skole.

De av medlemmene som går på ungdomsskolen og som faktisk har erfaring med iPad, løftet frem både positive og negative erfaringer.

Dette henger fint sammen med det jeg skrev i mitt forrige innlegg: At iPaden ikke er perfekt, men at man er på god vei til å komme med ordninger som i stor grad gjør bruken bedre.

Læreren skriver at skolene ikke har lisens på digitale lærebøker, og det er helt korrekt.

Likevel er det flott at du tar opp dette, fordi det er med på å understreke at iPaden ikke skal erstatte alle lærebøker med det første.

Klassesettene med lærebøker brukes fortsatt hyppig. Men dersom bøkene er utdatert, er det lett for lærere å gjøre oppdaterte dokumenter tilgjengelig for elevene.

Med så mange endringer i samfunnet de siste ti årene sier det seg selv at man ikke kan bruke bøker med statistikk fra 2008.

Et annet godt eksempel er matteboken «Grunntall». En lærebok nærmest alle Bærums ungdomsskoler benytter.

Boken mangler blant annet innhold om konjungatsetningen og første og andre kvadratsetning.

iPaden fyller dette hullet av innhold og gjør læringen mer spennende. Det ville kanskje vært litt dumt om ingen av elevene i Bærum hadde mestret dette på matteeksamen til våren?

At skolen ikke klarer å organisere skriveøkter, er ikke iPadens skyld. Det skyldes dårlig organisasjon av ledelsen på skolen, som ikke evner å legge opp skriveøktene slik at tastaturene ikke brukes samtidig.

Ja, læreren har helt rett i at skriftlige innleveringer skjer digitalt. Men er dette et problem, når det er nettopp digitale innleveringer som benyttes på videregående, på universitetet og i arbeidslivet?

iPaden gjør disse innleveringene mer praktisk, samtidig som iPad-innleveringer åpner opp for mer kreative verktøy man kan benytte.

Derfor er det litt rart at du mener at skolen skal lære bort digitale ferdigheter, samtidig som du angriper et praktisk og robust digitalt læringsverktøy som er spekket med muligheter for bedre læring.

Alternativet læreren løfter frem, nemlig pc-er, fortjener litt diskusjon. Læreren fremstiller pc-er som det desidert beste alternativet til iPad, fordi man kan lære seg koding på ulike plattformer.

Dersom man tar et kjapt og enkelt søk på Google, kan man finne flere titalls iPad-apper til koding på tvers av plattformer som anbefales av velkjente teknologiaviser.

Jeg tror det er tre gode grunner til at pc-er ikke er et godt alternativ: De er tunge, ømfintlige og upraktiske.

Man kan ikke gå rundt med dem og ta bilder, video og lydopptak. De tåler heller ikke et fall i bakken, å bli utsatt for litt regn eller mye støv.

iPader er derimot lette, robuste og praktiske. Så lenge man har på beskyttelsen vi får, tåler iPaden et fall i bakken – som jo skjer ganske ofte i grunnskolen.

iPaden er et godt digitalt læringsverktøy fordi det er praktisk, robust og fullspekket av muligheter.

Det er fortsatt ikke perfekt, og det tar nok tid før det kan bli.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Heldigvis har man elever og lærere som kommer med konstruktive tilbakemeldinger til hvordan ordningen kan forbedres – istedenfor å kaste hele prosjektet på dynga uten å stille med et like godt alternativ.

Sendt fra min iPad

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.