Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hvorfor tunnel når bro er billigere?

– Nå bør man slutte å høre på Statens vegvesen, skriver innsenderen. Slik kan en bro fra Frogn over til Håøya og videre til Røyken bli.

– Nå bør man slutte å høre på Statens vegvesen, skriver innsenderen. Slik kan en bro fra Frogn over til Håøya og videre til Røyken bli.

ILLUSTRASJON: RAMBØLL

Budstikkas leder lørdag 4. september vil ikke ha en bro over Oslofjorden på tross av at nytt tunnelløp blir 2 milliarder kroner dyrere enn planlagt.

Det som brukes som grunn for å glemme bro, er at man ikke har utredet trasé for den, men den må da ligge klart i dagen, hvis man ikke tenker på hvor skjemmende den vil bli for naturen. 

Dette må man glemme og reise til Frankrike, Spania og Sveits og så sidere og se de motorveibroene de har bygget høyt i lufta, som blir karakterisert som vakre og kunstverk, ikke ødeleggende for naturen.

Den naturlige traseen for bro vil være via Håøya hvor det foreligger påkjøringsvei så å si helt frem. Riktig høyde over øya krever kun en liten justering i form av en skjæring eller en kort tunnel.

På østsiden kan man benytte seg av veien fra tunnelutgangen til E18 som betyr svært lave kostnader.

Bygger man en firefelts bro, vil den ha så stor kapasitet at tunnelen kun trengs å bruke i perioder med høy trafikk, og man slipper alle problemene for tungtrafikken som har hatt store problemer med høydeforskjellen i tunnelen.

Nei, nå bør man slutte å høre på Statens vegvesen og heller få uttalelser fra utenlandske ingeniører fra de landene jeg nevnte over pluss kanskje Sverige, noe som vil kunne foreligge langt raskere.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.