Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hvor er næringslivet?

Slik er dagens planer for nye Nadderud, med et stadion for 8.000 tilskuere med tribuner på alle fire sider og langside mot Gamle Ringeriksvei (til venstre).

Slik er dagens planer for nye Nadderud, med et stadion for 8.000 tilskuere med tribuner på alle fire sider og langside mot Gamle Ringeriksvei (til venstre).

ILLUSTRASJON: Norconsult

Engasjementet for Nadderud er stort, det bekrefter de mange leserinnleggene i Budstikka.

I tillegg synes partiene å slåss om hvem som bidrar mest, også det er positivt.

Utfordringene nå er kostnadene. De synes høyere enn man kan forvente at Bærum kommune kan stille opp med, selv for merkevaren Stabæk Fotball – Bærums stolthet.

Det rare er at kommunen går alene som byggherre. Ingen eliteseriearenaer den senere tid er bygget utelukkende med kommunale midler. Consto Arena (Mjøndalen) er 100 prosent privatfinansiert. Klubben sitter igjen med 1.200 kvadratmeter garderobe, bane og en intim arena for 4.200 tilskuere med en gjeld på 20 millioner kroner. Dette etter at kommunen i 2008, uten planer og penger, solgte den for en krone. 

I Haugesund er ny arena utviklet med 60 prosent privat kapital. Noenlunde det samme i Sandefjord, Skien, Sandnes, Kristiansand og Oslo/VIF.

Hvor er Bærums næringsliv og Bærum Næringsråd i planene og finansieringen av nytt stadion? Det bør legges til rette for at Bærums-bedrifter får anledning til eierskap i arenaen og dermed styrke identiteten til Stabæk Fotball. 

– Ingen eliteseriearenaer den senere tid er bygget utelukkende med kommunale midler, skriver Rolv Guddal, som har lang fartstid i byggebransjen.

– Ingen eliteseriearenaer den senere tid er bygget utelukkende med kommunale midler, skriver Rolv Guddal, som har lang fartstid i byggebransjen.

FOTO: PRIVAT

Et næringsliv som bidrar vil kunne øke publikumstallene og styrke sin merkevare. Det finnes i Bærum eksempler på lokale bedrifter som har dette som en del av sin strategi, og som lykkes gjennom å stille opp, nettopp for Stabæk Fotball.

Da gjelder det for Bærum kommune og Bærum Næringsråd, og kanskje i samarbeid med Stabæk Fotball, å engasjere en kapitalforvalter for å reise privat kapital, 300 millioner kroner eller mer. Deretter å stifte et selskap hvor kommunen sitter med et eierskap på 51 prosent. Spredt eierstruktur er sunt og tilfører en dynamisk kraft. 

Glem momskompensasjon og refusjoner som da bortfaller, cirka 100 millioner kroner er underordnet i det store, langsiktige bilde. 

13. mars skrev Einar Schultz om Nadderud i Budstikka, som Stabæk-supporter. Han stiller kritiske spørsmål til prosess og kostnadsbilde fra Bærum kommune. At Schultz er styreleder i Bærum Næringsråd bestående av 259 flotte bedrifter med omsetning på et titalls milliarder kroner, fremgår ikke. Et samlet næringsliv i Bærum, med cirka 4.000 bedrifter, omsetter for cirka 345 milliarder kroner og har et resultat på over 25 milliarder kroner hvert år.

Tiden er overmoden for at næringslivet i Bærum stiller opp og tar et større samfunnsansvar.

Schultz holdt en meget interessant tale under Bærum Næringsråds årsmøte 27. mars 2019, hvor han skisserer en ny retning og strategi. Han ser for seg et næringsråd mer utadvendt og samarbeidsorientert og med et tettere samarbeid med blant annet Bærum kommune. 

Tiden er overmoden for at næringslivet i Bærum stiller opp og tar et større samfunnsansvar. Nye Nadderud er det perfekte prosjektet for å komme i gang, det kan ikke bli bedre.

Jeg kommer fra Stryn, som har et aldeles strålende næringsliv, som erkjenner sitt samfunnsansvar og som til de grader stiller opp for kulturen og idretten. Mye derfor er svært mange idrettsprofiler fostret opp akkurat der. Bidraget fra næringslivet er over 3 millioner kroner per år, som gir 430 kroner per innbygger. Overført til Bærum blir dette 55 millioner kroner hvert år.

Vel, slik vil «Bærum» ha råd til Nye Nadderud, med plass til 8.000 tilskuere. Et møtested for opplevelser og samhold, og som bidrar til å bygge Bærums stolthet.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.