Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hvor ble det av navet?

Min kontakt med vårt kjære sosiale støtteapparat for bevegelseshemmede har ikke vært preget av forspisning på tjenestetilbud fra min side. Men på et tidspunkt måtte jeg motvillig innse at mine 40 år gamle polioskader var så omfattende at jeg falt innenfor det ikke veldig attraktive honnørordet «bevegelseshemmet».

Som 40-åring fikk jeg tidlig på 1980-tallet for første gang støtte til en Ford Transit varebil, 10 år senere til personbilavgiften til en Mercedes Vito varebil i 2004 som ble oppgradert fra varebil til personbil. Da jeg søkte om støtte til bilbytte på grunn av bilalder i 2014, fikk jeg avslag, fordi jeg hadde bommet på bilens fødselsdag med to måneder. Den var ikke etter forskriften 11 år gammel.

I dag er bilen 16 år gammel og sist uke besto den ikke den magiske EU-kontrollen uten meningsløse, omfattende og kostbare reparasjoner. Kontrollseddelen er å likne med en dødsattest. Dermed vil jeg plutselig 1.mars 2020 stå uten hjelpemiddelet som sikrer meg kontakten med omverdenen.

Jeg oppsøker øyeblikkelig NAV i Sandvika, som fraskriver seg engasjementet i saken, og gir meg en gul lapp med et telefonnummer til Hjelpemiddelsentralen i Oslo og Akershus. Her blir jeg avvist med at det er lite de kan gjøre. Jeg kontakter en trivelig saksbehandler i Bærum kommunes Ergo- fysioterapi og hjelpemidler, som tipser meg om Bilsenteret Østlandet og om søknadsmuligheten i Bærum om TT-kort.

For meg er tiden mindre enn kort, og når søknadsprosedyrene antydes å bli ca ¾ år, forstår jeg at NAV verken er organisert som en sentral instans for hjelpende veiledning eller for å mestre en akutt situasjon som kan oppstå for en bevegelseshemmet.

Jeg vet at NAV har sitt å slite med, men som funksjonshemmet 77-åring er jeg lite forberedt på å opptre som eget nav i et villniss av mulige tjenesteytelser som kan løse mitt akutte hjelpemiddelbehov.

Selv om dette hjertesukket er blant mine sterkeste, håper jeg fortsatt på kontakt med en veileder som kan lokalisere en vei ut av dette akutte uføret. Jeg tror NAV ville skåre stort på å vedkjenne seg sin rolle i en sånn situasjon.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.