Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hvis du vil redde verden, kan du starte med å slipe kniven din

Skal varehandelen overleve omstillingen til et bærekraftig samfunn, må vi gjøre store endringer, skriver Jernia-direktør Espen Karlsen.
Foto: FOTO: JERNIA

Vi må gå fra mindre 3 for 2, til mer for 1, skriver Jernia-direktør Espen Karlsen.

Asker og Bærum kan gå i spissen for materialgjenbruk og sirkulærøkonomi, og skape en holdningsendring som baner vei for ny sirkulær politikk.

For å overholde våre forpliktelser overfor EU og Parisavtalen trengs det store politiske endringer i Norge. De vil påvirke oss som privatpersoner, arbeidstakere og ikke minst som konsumenter. Jeg sier «påvirke oss» og ikke «ramme oss», fordi jeg er overbevist om at en bærekraftig fremtid har potensialet til å bli akkurat like bra, eller bedre enn dagens samfunn. Smarte og gode nullutslippsløsninger finnes allerede, de må bare tas i bruk.

Å kutte utslippene av klimagasser innenlands til null er likevel ikke nok. En svært stor andel av våre utslipp kommer nemlig fra varene vi kjøper som ikke er produsert i Norge. Den internasjonale varehandelen har en stor del av skylden for klimakrisen. Det skyhøye materialforbruket i land som Norge, hvor vi konsumerer i snitt 27,7 tonn materialer årlig, fører til massive utslipp og beslaglegger store mengder av ressurser. Ressurser som alt for ofte går rett i søpla i det vi ikke vet hvordan vi skal reparere en vare, eller rett og slett er gått lei av den.

Skal varehandelen overleve omstillingen til et bærekraftig samfunn, er vi derfor nødt til å gjøre store endringer. Det holder ikke å fjerne engangsartikler og unødvendig isoporemballasje slik vi har gjort hos Jernia. Vi må bruke innkjøpsmakten vår til å endre hele verdikjeden til våre produkter, og i stadig større grad basere våre forretningsmodeller på gjenbruk og tjenester som utleie og reparasjon. Vi må være noe så sjeldent som selgere som ber våre kunder om å kjøpe færre ting.

Vi må i stadig større grad basere våre forretningsmodeller på gjenbruk og tjenester som utleie og reparasjon
Espen Karlsen, Jernia

Derfor skal du kunne få slipe knivene dine, reparere gressklipperen din, leie verktøyet du sjeldent vil bruke og kjøpe de mest bærekraftige varene hos Jernia. Rett og slett fordi vi ikke har samvittighet til å sitte å tvinne tommeltotter, mens generasjonen som skal arve kloden ber om endring. Vi er nødt til å høre på det Greta Thunberg sier, fordi hun sier det forskerne allerede har fortalt oss i flere tiår: vårt samfunn er ikke bærekraftig, og dersom vi ikke endrer oss vil det få katastrofale følger.

Grønn omstilling trenger ikke å svi så mye som man tror. Et bedre utgangspunkt for endring enn det du finner i Asker og Bærum, skal du lete lenge etter. Også når det kommer til en sirkulær tankegang rundt produktene vi skal eie og leie. Hvor mye materialer og gjenstander finnes det ikke allerede, stuet vekk i garasjer og skap rundt omkring i disse kommunene? Garantert mer enn vi trenger. Dette kan med litt innsats sendes inn i verdikjeden igjen, slik at vi kan tappe kloden for færre ressurser i tiden som kommer. Alt rotet vi har i garasjen er en gullgruve det kan bli god butikk av.

Ja, det trengs også politisk endring, slik at ordningen med engangsavgift fremmer bruk av resirkulerte materialer, og reglene for moms gjør det billigere for oss å reparere. Men for å få de store internasjonale verdikjedene til å endre seg, trengs det også en holdningsendring hos oss forbrukere. Og det er vi klare for. Seks av syv nordmenn sier de vil endre adferd for klimaets skyld. Problemet er bare at langt færre vet hvordan.

Vi i Jernia skal gjøre alt vi kan for å gjøre denne adferdsendringen til en enkel og givende affære, gjennom samarbeid med leverandører som deler vår målsetning og kunnskapsrike medarbeidere som kan hjelpe kunden med å ta det riktige valget. Vi kommer garantert til å gjøre feil på veien, men vi lover å være kompromissløse i vår ferd mot en sirkulær jernvarehandel. Vi må gå fra mindre 3 for 2, til mer ut av 1. Forhåpentligvis vil også våre konkurrenter prøve seg på det samme.

Dette er andre bidrag i Budstikkas kronikkserie - Handlingens tiår.

Tidligere artikler:

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.