Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hvilke partier i Asker og Bærum vil fjerne den klimadumme taxfree-ordningen?

– Hva er det for slags påfunn at vi skal finansiere nasjonalt viktig transportinfrastruktur med avgiftsfri sprit? Burde vi få fart på busstilbudet i Asker og Bærum med billig øl på holdeplassene? skriver tidligere stortingsrepresentant Rasmus Hansson (MDG) fra Bærum.

Foto: KNUT BJERKE

Kjære partier i Asker og Bærum: Skal de som flyr fortsatt få subsidiert vin på Gardermoen, mens de som ikke flyr må betale full pris på Bekkestua?

Harald Magnus Andreassen, sjeføkonom i Sparebank 1 Markets (og Høyre-medlem ifølge Wikipedia), vil avvikle taxfree-ordningen (Dagens Næringsliv 24 august). Ordningen er dum og urettferdig, sier Andreassen. 

 MDG foreslo å avvikle taxfree allerede i 2016. Da stemte Høyre, Ap, Sp, Venstre & co. ned forslaget.

Asker- og Bærums-politikken, og Budstikka, renner over av nyordet «klimasmart». Det er et smart ord, hvis det får oss til å slutte gjøre dumme ting med klimaet. 

Taxfree-ordningen er klimadum. Den belønner folk med billig sprit for å øke klimagassutslippene fra luftfarten. Men ordningen består, så lenge flertallet på Stortinget beholder den.

Nå lager alle partier nye programmer for stortingsperioden 2021–25. Partiprogrammene er resultatet av hva partienes lokallag og landsmøter mener. Derfor spiller det stor rolle, akkurat nå, hva partiene i akkurat Asker og Bærum mener om taxfree. Det kan avgjøre om stortingsflertallet blir klimasmart nok til å avvikle taxfree.

Vitsen med billig alkohol, tobakk og godteri på flyplassen er å få oss til å fly mer. Luftfarten er ikke som annen transport. Mens buss, jernbane og så videre stort sett bygges ut for å dekke faktiske transportbehov, jobber luftfarten mer som varehandelen: Med reklame, lokkepriser og «frynsegoder» som taxfree, skaper bransjen økt «behov». 

Selvsagt trenger vi fortsatt fly. Men også luftfarten må gjøre sin del av klimajobben. 

Nå har flydebatten fått hjelp av covid-19. Alle har sett at vi ikke trenger å farte fullt så mye. Jobbene blir gjort, og feriene blir fine likevel. 

Flybransjens hovedargument for taxfree er at det finansierer flyplasser, særlig i distriktene. Men dette er en merkverdighet i norsk samferdselspolitikk. 

Hva er det for slags påfunn at vi skal finansiere nasjonalt viktig transportinfrastruktur med avgiftsfri sprit? Burde vi få fart på busstilbudet i Asker og Bærum med billig øl på holdeplassene?

Taxfree var opprinnelig et tollfritak på varer til noen ytterst få som hadde råd til å fly. Så eksploderte størrelsen sammen med kjøpekraft og antall flyreiser. Det ble behagelig at luftfarten lissom betalte for seg selv og ikke trengte plass på statsbudsjettet. Det ble politisk ubehagelig å fjerne en ordning som flypassasjerer liker. 

Men det vi «tjener» på å finansiere infrastruktur til fly med avgiftsfri varer, det må selvsagt fellesskapet betale i form av tapte inntekter fra avgifter. Og infrastrukturen blir unødig dyr fordi avgiftsfritakene blåser opp antall flyreiser.

Taxfree er ren sabotasje av vedtatt alkohol- og helsepolitikk. Den fører til at vi drikker mer (men svekker Vinmonopolet), røyker mer, spiser mer snop og må øke bruk av offentlige helsekroner for å reparere økte helseskader på grunn av taxfree.

Det er klimasmart å fjerne taxfree. Men det krever litt ryggrad. Hvilke partier i Asker og Bærum er så klimasmarte at de har den ryggraden?

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.