Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hverken miljøvennlige, trafikksikre eller helsefremmende

– Jeg har en rekke innvendinger mot dagens situasjon, skriver innsenderen om elsparkesykler.

– Jeg har en rekke innvendinger mot dagens situasjon, skriver innsenderen om elsparkesykler.

Foto: JØRGEN DAHL KRISTENSEN

Flere innsendere har kommentert mitt innlegg i Budstikka

Først må jeg derfor slå fast:

Jeg er ikke imot elsparkesykler, brukt på en riktig, fornuftig og trafikksikker måte, og jeg har ikke foreslått å forby disse. Men jeg har en rekke innvendinger mot dagens situasjon, blant annet:

1. Mye av dagens kjøring med elsparkesykkel er både trafikkfarlig og helseskadelig.

2. Eksisterende regelverk for disse syklene har vesentlige mangler og må strammes inn (hjelmpåbud, lavere makshastighet, aldersgrense, nattforbud osv.).

3. De eksisterende forretningsmodeller for utleie må fortsatt forbedres.

4. Nåværende elsparkesykler må gjøres mer trafikksikre.

Venstre-politiker Njål Vikdal og Morten Askeland i Tier hevder i Budstikka at elsparkesykler er miljøvennlig fordi de erstatter biltransport, og Askeland viser til en undersøkelse om at 17,8 prosent av bruken erstatter bil eller taxi. 

Dette er ikke spesielt imponerende. Da er alternativene til minst 82 prosent av all elsparkesykkelbruk mer miljøvennlige, som for eksempel sykler, vanlige sparkesykler eller å gå. Samtidig er dette langt bedre for helsen.

Det er nesten oppsiktsvekkende at mine motdebattanter ikke kommenterer det store antall trafikkulykker og andre skader som forårsakes av elsparkesykkelbruken. 

Rapportene fra helsevesenet er alarmerende. Transportøkonomisk institutt (TØI) anslår at sannsynligheten for ulykker er 5–7 ganger høyere med elsparkesykler enn med vanlige sykler, og skaderisikoen er enda større. 

Likeledes er hverken Vikdal eller Askeland synlig opptatt av de negative helseeffekter ved manglende mosjon. 

De er tydeligvis heller ikke bekymret over at altfor mange barn, til dels barn i småskolen, er brukere. Det er advart mot at barn under 9–10 år ikke skal sykle til skolen. Da fremstår det som svært bekymringsfullt at de samme barn kan fyke rundt på kjøretøyer som kan gå opp i 15–20 km/t (og kanskje mer).

Mens jeg skrev dette innlegget hørte jeg at et barn på seks år ble påkjørt av en elsparkesykler med to på sykkelen. Tidligere ble en ettåring påkjørt i gangfelt av en 50-årig elsparkesykkelkjører. 

Mange blinde/svaksynte er blir skadet av henslengte sykler på fortøy, noen også påkjørt. 

I Budstikka skriver en pensjonist om hvordan han nesten ble påkjørt av en ung elsparkesyklist. Slike historier finner vi hver dag i avisene.

Derfor vil jeg stille et direkte spørsmål til Vikdal og Askeland: Hvor mange ulykker og skader skal vi tolerere, og hvor store kostnader og ulemper skal enkeltmennesker og samfunnet måtte akseptere for fortsatt å ha en uansvarlig og skadelig elsparkesykkelpolitikk?

La oss få mye en strengere regulering og langt mer ansvarlige utleieselskaper. Samtidig bør vi oppfordre til at flest mulig bruker mer miljø- og klimavennlige alternativer og at foreldre heller lar sine barn bruke vanlige sparkesykler eller sykler.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.