Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hvem har bestemt at digitale læremidler er det beste for elevene?

– Hvem har bestemt at en heldigital løsning er best for elevene, og hvorfor har ikke lærerne hatt noe å si i prosessen? spør innsenderen.

– Hvem har bestemt at en heldigital løsning er best for elevene, og hvorfor har ikke lærerne hatt noe å si i prosessen? spør innsenderen.

Foto: TRINE JØDAL

Skoleåret 2021/22 er første år der hele grunnskolen følger ny læreplan og derfor går over til nye læreverk. I tillegg til papirbøker tilbys nå digitale læremidler.

Ved skolestart kom en liste fra Bærum kommune over tilgjengelige læremidler i fagene, kun bestående av digitale. Mange lurte på om vi i stedet for å ha flere digitale, kunne velge ett læreverk og kjøpe inn papirbøkene?

Svaret var nei. Kommunen har valgt en heldigital pakkeløsning, med flere læremidler tilgjengelige i hvert fag.

Begrunnelsen var at vi kunne plukke fra de ulike og vurdere ut fra emner og elevenes behov, i tillegg til at de digitale læremidlene tilbyr flere funksjoner. I teorien høres dette bra ut.

Problemene meldte seg raskt etter skolestart. De ulike forlagene og aktørene har forskjellige plattformer og nettsider for sine digitale læremidler. Dette førte til at mange elever slet med å finne frem til riktige verk, og lærere mistet oversikt. Beskrivelser på lekseplaner ble til avhandlinger, forsterket av at mange av verkene ikke har sidetall.

Og problemene fortsatte. I mange verk er oppgavene samlet ett sted eller ligger umarkert inni en digital sti. Elevene må bla opp og ned i boken på en liten skjerm, klikke seg frem og tilbake i digitale stier, og innen de har funnet teksten oppgaven hører til, har de for lengst glemt spørsmålet.

Vanskeligere blir det når de må ut av boken for å åpne dokumentet hvor de skal svare. I skolehverdagen bruker elevene nå skjerm nesten hver time, og lærerne har få eller ingen mulighet til å tilby alternativer.

Det meldes om hodepine, elever som ikke mestrer skolearbeidet og ønske om mindre skjermbruk.

Spørsmålet «Kan vi få fysiske bøker?» begynner å bli en gjenganger, både blant lærere, foreldre og elever.

I løpet av høsten mistet vi også tilgang på mange av læremidlene som var tilgjengelig ved skolestart. Kommunen hadde bare prøvetilgang, noe vi ikke ble informert om.

Vi fikk også beskjed om at de fra neste år vil avvikle de digitale verkene som er mest like papirbøker, og kun tilby nettressurser. For mange begynner begrunnelsen for en heldigital pakke der vi kan velge og tilpasse ut fra behov, å rakne.

Hvem har bestemt at en heldigital løsning er best for elevene, og hvorfor har ikke lærerne hatt noe å si i prosessen?

Hvorfor skal kommunen avvikle den ene formen for digitale verk som er den mange opplever som minst problematisk?

At denne bestemmelsen ble fattet i starten av første skoleår med digitale læremidler for alle trinn, vitner om at lærernes vurderinger ikke anses som viktige.

Bærum kommune satte for drøye to år siden ned et utvalg bestående av lærere, for å kravspesifisere digitale læremidler og komme med anbefalinger. Deres innspill blir åpenbart ikke vektlagt nå.

Vi mener at beslutningene er fattet på et svakt fagdidaktisk og pedagogisk grunnlag. Vi føler oss maktesløse og opplever at kommunens skoleledelse ignorerer vår kompetanse når viktige avgjørelser om blant annet læremidler tas, og det er elevene dette går ut over.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.