Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hvalstad stasjon mangler areal for fremtiden

– Ingen vet helt hvordan dette blir i fremtiden, men sikkert er det at det vil være et behov for et romslig stort areal utenfor stasjonen. Asker kommune bør ikke godkjenne boligene som er prosjektert sør for den gamle, gule stasjonsbygningen, skriver innsenderen.

– Ingen vet helt hvordan dette blir i fremtiden, men sikkert er det at det vil være et behov for et romslig stort areal utenfor stasjonen. Asker kommune bør ikke godkjenne boligene som er prosjektert sør for den gamle, gule stasjonsbygningen, skriver innsenderen.

Foto: EVA GROVEN

Hvalstad stasjon kommer til å få langt flere reisende med tog bare 10 til 30 år frem i tid.

Trafikk- og mobilitetsanalysen (54 sider, oppdatert 16. november 2020) tar ikke hensyn til disse store utbyggingene:

a) Ravnsborg gård (allerede solgt til blant annet boligformål ifølge Budstikka 04.05.21).

b) Holmen regulert til stor boligbygging.

c) Lokket over ny E18 skal bebygges med boliger.

d) Ifølge Budstikka skal Hvalstad skole på nabotomten bli Askers største skole.

For dem som har arbeid i retning Kongsberg, Drammen, Lier og Spikkestad vil toget fra Hvalstad være det attraktive kollektivtilbudet. Retning Oslo blir også attraktivt med tog for disse nye boligområdene.

Et nytt stort sykehus med mange arbeidsplasser (cirka 3.700) er under bygging på Brakerøya ved Drammen. Vi kan forvente dobbeltspor til Spikkestad og stor etablering av arbeidsplasser i den regionen.

Poenget med dette innlegget:

Utfordringen er at hele Hvalstad stasjon, både nordsiden og sørsiden for den gamle stasjonen, er planlagt med boliger (lave blokker) og noen få. Dette vil for evig og alltid hindre et tilstrekkelig transportareal for passasjerer, mobile transportenheter og skoleunger.

Asker kommune bør ikke godkjenne lavblokkene på sørsiden av den gamle stasjonen. Det såkalte pakkhuset kan flyttes til sørsiden og så etablere noe kulturelt/kafédrift. Samtidig kan det settes av areal til fremtidig mobilitet. Dette vil gi et flott estetisk syn med den gamle stasjonen i bakgrunnen.

Fra disse nye boligområdene til Hvalstad stasjon vil det for en del være et behov for transportmiddel. Det kan være elsykkel med kasse til barn til barnehagene, eltrehjulinger, noen elbiler eller førerløse små busser som kjører runden Hvalstad-Ravnsborg-Holmen- Fekjan- Torstad-Hvalstad. 

Areal for togpassasjerer, skoleunger, parkering/lading, buss for tog etc. vil med de planlagte lavblokkene på sørsiden bli altfor trangt.

Togene skal drives av private, og de vil kanskje ønske plass til ladestasjoner for utleie av mobile transport enheter/elbiler. Behov for romslig areal er det uansett.

Barn på Hvalstad skole, som skal bli Askers største skole, trenger stor plass for gange, sparkesykler og sykler sammen med andre gående/trafikanter til stasjonen.

Poenget er at ingen helt vet hvordan dette blir i fremtiden, men sikkert er det at det vil være et behov for et romslig stort areal utenfor stasjonen.

Så derfor bør Asker kommune ikke godkjenne boligene som er prosjektert sør for den gamle, gule stasjonsbygningen (stort sett parkering i dag).

Knutepunktutbygging er populært, men nyere prosjekter med lavblokker tett på kollektivstasjoner kjøpes stort sett av eldre som selger sin enebolig. Ikke av den gruppen som bruker kollektivtransport til daglig arbeid.

Prosjektering med tilstrekkelig areal for fremtiden er krevende når det samtidig skal gi god avkastning for utbygger. Asker kommune bør her sette foten ned og sørge for god tilgjengelighet til tog også i fremtiden.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.