Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hva stopper gode løsninger for Hvalstad skole?

– Hvalstad skole har en god løsning som ved en fortsettelse kan gi plass til en integrert flerbrukshall og stor solfylt uteplass på sørsiden, skriver innsenderen. Dette er nordsiden hvor det er skygge.

– Hvalstad skole har en god løsning som ved en fortsettelse kan gi plass til en integrert flerbrukshall og stor solfylt uteplass på sørsiden, skriver innsenderen. Dette er nordsiden hvor det er skygge.

Foto: UNN ORSTEIN

Vi må fortette i vårt vakre landskap fordi befolkningen øker. Vi må utnytte det vi har på best mulig måte.

Løsningene må være både økonomiske og samfunnsmessig bærekraftige. Vi kan vel oppnå det ved å utfordre hverandre med gode dialoger og prosesser?

FNs bærekraftsmål om «samarbeid for å nå målene,» kommuneplan samfunn, temaplan medborgerskap, temaplan om handlinger for å nå klimamål, temaplan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv – alle er ganske ferske dokumenter i Asker kommune og kanskje ikke innarbeidet?

Politikerne ønsker å bruke frivillige organisasjoner, trekke på seniorenes kompetanse, engasjere foreldre for å skape aktiviteter for barn og ungdom, og skape møteplasser – som blant annet er nødvendig for integrering på kryss og tvers i samfunnet.

Hvorfor vrakes gode ideer for Hvalstad skole? Hvorfor utfordres ikke arkitekten til å løse «alle» behov? 

Hvorfor presenteres løsninger som er så opplagt tullete at noen politikere tror at en flerbrukshall på 1.200 kvadratmeter vil koste 100–200 millioner kroner mer enn en hall på 540 kvadratmeter?

Hvorfor har arkitekten plassert en gymsal (540 kvadratmeter) med garderober i to etasjer på utsiden av skolen i skråningen i bekkedalen og uten kontakt med grunnfjellet? 

Det blir jo en svært dyr løsning. Integrering med skolen er marginal, og inngangen til hallen krever underetasje nummer to. Vestibylen ligger fire etasjer høyere og med lange snirklede korridorer.

Flerbrukshall stor nok for «alt mulig» (1.100-1.200 kvadratmeter) diskrediteres ved å presentere selvstendig hall med heis og tekniske rom som invaderer bekkedalen på leirgrunn. Da oppstår forestillingene om kostnader som løper løpsk på en umulig tomt – og mange politikere blir usikre.

Men det er jo god plass på Hvalstad skole hvor dagens paviljong står. Den skal rives, og her er det plass til en nedgravd, fullt integrert flerbrukshall på fjell sammen med ny klasseromsfløy.

Plass skapes ved at nye klasserom får samme utsikt som eksisterende klasserom i stedet for vinduer inn mot nytt administrasjonsbygg.

Hvalstad skole har en god løsning som ved en fortsettelse kan gi plass til en integrert flerbrukshall og stor solfylt uteplass på sørsiden.

Forslaget om å snu klasserommene ble sendt tidlig i april. Formannskapet var på befaring 20. april, forslagsstiller fikk ikke lov å delta. Forslaget ligger nå i saken til møtet 4. mai, men dialogen mangler.

Det er ikke for sent å snu – reguleringsfasen gjenstår. Håpet er en integrert og flott løsning til en normal kostnad – som gir en skole som brukes morgen/dag/kveld – for et stort område som mangler samlingsplasser. Natur blir også spart.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.