Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hva mener du om E18, Tonje Brenna?

Innbyggerne i Asker og Bærum har i årevis betalt milliarder av bompenger for den fremtidige utbedringen av E18 vestover, her ved Lysaker.

FOTO: KARL BRAANAAS

Jeg har en utfordring til fylkesrådsleder Brenna: hvordan har fylkesrådet tenkt å løse Vestkorridoren E18?

Det rødgrønne fylkesrådet i Viken nekter å være økonomisk garantist for utbygging av E18. En slik garanti ble gitt av Akershus fylkeskommune i Oslopakke 3-forhandlingene senest i 2018. Oslopakke 3 har vært et bredt partipolitisk forlik gjennom mange år som skulle sikre at viktige samfunnsutviklingsprosjekter kunne overleve skiftende politisk flertall.

Med et rødgrønt flertall i Viken som sikrer Brenna fylkesrådsposisjonen mener hun å ha dekning for å gå bort fra tidligere avtaler. Overse at ny E18 vestover er nødvendig for utvikling av tettstedene i Asker og Bærum, noe som dagens E18 hindrer der den lager en effektiv barriere rett gjennom bygdene våre, gjennom våre knutepunkter. Se bort fra hva de mener de innbyggerne som lever med dagens uholdbare situasjon når det gjelder støv, forurensning, støy og lange køer. 

Har Brenna tatt innover seg at det bor nærmere 230 000 mennesker i Asker og Bærum?

Har Brenna tatt innover seg at det bor nærmere 230 000 mennesker i Asker og Bærum? Har hun tenkt på dem som bor i Drammen og Lier som også er avhengig av denne veien? At i Asker og Bærum i 2019 stemte henholdsvis 76,5 prosent og 78,4 prosent av innbyggerne på partier som er for utbyggingen? Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet, Pensjonistpartiet, KrF – og ikke minst hennes eget Arbeiderparti. 

Ap på Stortinget er også for ny E18. Hvordan kan hun da gå inn for at et rødt Østfold sammen med MDG velter et helt nødvendig prosjekt?

Oslopakkene er brede, visjonære og vakre, skriver Aftenposten. Fordi det er kompromisser. Man gir og tar, i et langsiktig perspektiv. 

Nå står hele Oslopakke 3-samarbeidet i fare for å ryke. Er det virkelig verdt å spille så høyt, når det er så mange mennesker som gjennom så mange år har hatt en berettiget forventning om å få levelige forhold i sine boområder? Når vi vet at næringslivet taper milliarder hvert år fordi nyttetrafikken står i kø? Når ny E18 er en forutsetning for å få utviklet en effektiv kollektivtrasé og egen sykkelvei? For å få tunneler og hensiktsmessige miljølokk? 

Hvordan skal Asker og Bærum ta den delen av veksten av boligbygging som vi er forpliktet til av overordnede myndigheter, hvis ikke disse arealene blir frigjort til fremtidsrettet tettstedsutvikling? Fylkesrådslederen kan ikke bare fortsette å kritisere regjering og tidligere inngåtte avtaler, men faktisk fortelle hvordan hun har tenkt å løse problemene for innbyggerne i vår region.

Det er ikke riktig når Brenna sier at regjeringens bompengeproposisjon som nå sendes til Stortinget ikke lenger har lokalpolitisk tilslutning. Innbyggerne og kommunestyrene i Asker og Bærum har sagt sitt, i valg etter valg. I årevis betalt milliarder av bompenger for den fremtidige utbedringen av E18 vestover. 

Hvis fylkesrådslederen leter etter lokalpolitisk tilslutning, kan hun se til Asker og Bærum.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.