Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Høyre for støy og støv

– Miljøfartsgrense på E18 fra Lysaker til Ramstadsletta vil dempe støyen for beboerne og beskytte pendlersyklistene. Dessuten vil denne farten være optimal for å unngå kødannelse. Den eneste kostnaden er cirka ett minutt lengre kjøretid, skriver innsenderne. Har fra Høvik.

– Miljøfartsgrense på E18 fra Lysaker til Ramstadsletta vil dempe støyen for beboerne og beskytte pendlersyklistene. Dessuten vil denne farten være optimal for å unngå kødannelse. Den eneste kostnaden er cirka ett minutt lengre kjøretid, skriver innsenderne. Har fra Høvik.

Foto: EVA GROVEN

Hvor velbegrunnet, kostnadsfritt og lett gjennomførbart må et miljøtiltak være for å få støtte fra Høyre og Frp i Bærum? 

Bryr disse partiene seg i det hele tatt om sårbare bæringer med hjerte- og luftveislidelser?

Disse partienes avvisning av kommunedirektørens forslag om miljøfartsgrense på E18 og utredning av piggdekkforbud og restriksjoner på vedfyring for å begrense luftforurensningen, gir grunn til å spørre.

På verdensbasis dør det årlig omtrent fire millioner mennesker på grunn av luftforurensning, ifølge Verdens helseorganisasjon. I Bærum er biltrafikk og vedfyring de største forurensningskildene. 

– Hva slags politisk og etisk grunnsyn som ligger i bunn kan man jo lure på, skriver Signe Bakke Sølberg, som representerer MDG i Bærum kommunestyre og formannskap.

– Hva slags politisk og etisk grunnsyn som ligger i bunn kan man jo lure på, skriver Signe Bakke Sølberg, som representerer MDG i Bærum kommunestyre og formannskap.

Foto: KARL BRAANAAS

Dødstallet som følge av luftforurensning i Norge, er beregnet til 1.400 årlig, nær dobbelt så mange som hittil har dødd av covid-19.

Hvis man antar at Bærum er middels forurenset, tar luftforurensning livet av mellom 30 og 40 bæringer hvert år. I tillegg får noen tusen forverret sin helse og livskvalitet, særlig om man allerede er astmatiker. 

Dødsårsakene som øker på grunn av luftforurensningen, inkluderer slag, kreft og alvorlige lungesykdommer. Forurensningssituasjonen i Bærum er så alvorlig at Miljødirektoratet har bedt kommunen om å gjennomføre tiltak for å redusere svevestøv.

Med dette bakteppet skulle man tro at det var god grunn til å iverksette tiltak for å forbedre situasjonen, selv om man må be om små adferdsendringer: for eksempel miljøfartsgrense på E18 fra Lysaker til Ramstadsletta, der den eneste kostnaden er cirka ett minutt lengre kjøretid. 

En slik miljøfartsgrense vil dempe støyen fra motorveien for beboerne og beskytte pendlersyklistene langs veien. Dessuten vil denne farten være optimal for å unngå kødannelse.

Hva slags politisk og etisk grunnsyn som ligger i bunn når retten til å kjøre i 80 i stedet for i 60 km/t trumfer liv og helse, kan man jo lure på. 

Konsistent er det i alle fall, for disse partiene vil heller ikke ha noen utredning av forbud mot piggdekk eller vedfyring med eldre vedovner, som også ble foreslått av kommunedirektøren.

Det føyer seg dessverre også inn i en rekke av saker der Høyre sier seg villig til å ignorere faktakunnskap i god Frp-ånd for å unngå å stå for «inngripende» tiltak. Som om luftforurensning ikke er inngripende.

Den samme holdningen om å «la oss gi gass og lukke øynene for konsekvensene» gjør seg gjeldende i rikspolitikken. Her har Høyre og Frp gått inn for å øke fartsgrensen til 120 km/t på utvalgte motorveistrekninger. At dette øker forurensning, energibruk, støy, veislitasje og risiko for ulykker, er det ikke tvil om.

Vi har forståelse for at luftkvalitet ikke er den mest sexy politiske prioriteringen å gjøre her i Norge. Vi har ikke så heftig luftforurensning at den legger seg som en tung, synlig røyk over befolkningen, med høye grå, dystopiske skyskrapere i bakgrunnen. Men det betyr ikke at vår luftforurensing er ufarlig.

Hvis du selv har kronisk lunge- eller hjertesykdom, er glad i noen som har det eller rett og slett foretrekker ren luft, anbefaler vi å stemme på et parti som vil gjøre noe med luftforurensningen. For mennesker og miljø.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.