Konkurs på kjøkkenet

FÅR ROS: – Mange «tok en omvei» til Naust innerst inne i kroken i Leangbukta. Naust gikk konkurs «på kontoret». Ikke «på kjøkkenet», skriver innsenderen.

FÅR ROS: – Mange «tok en omvei» til Naust innerst inne i kroken i Leangbukta. Naust gikk konkurs «på kontoret». Ikke «på kjøkkenet», skriver innsenderen. Foto:

Av

Stor kjøpekraft som i Asker og Bærum, gir vanligvis god butikk for dem som kan leve opp til markedets forventninger.

DEL

Men med stor kjøpekraft følger også høye forventninger; altså kvalitetsbevissthet. Også til hva som leveres på tallerkenene fra «spis-hos-oss»-bransjen.

Les også:

23 restaurantkonkurser

Konkursene er fra perioden 1. januar 2014 til og med 28. mai 2018.

De fremkommer ved søk i Brønnøysund under bransjen overnatting- og restaurantvirksomhet.

Søket viser i utgangspunktet et større antall enn 23 (totalen er i utgangspunktet 31).

To er cateringselskaper, resten restauranter.

Vi har gått gjennom listen, og ser bort fra konkurser der selve restauranten var i Oslo, eller der virksomheten gjelder overnatting eller ikke handlet om en faktisk restaurant eller catering.

Blant restaurantkonkurser i perioden er: biffrestauranten The Edge Fornebu, Salt og Pepper Asker AS, Naust Restaurant & Catering i Asker og Big Horn i Sandvika.

Les også: 23 mat-selskaper måtte stenge dørene

Les også: Restauranten Naust i Leangbukta er konkurs

Budstikka refererer et stort antall konkurser knyttet til denne bransjen. Grunnen er, med få unntak, at kjøkkenene ikke leverer i forhold til markedets forventninger. Derfor «Konkurs på kjøkkenet».

Michelinguiden gir en global kvalitetsstandard for restauranter. «Usedvanlig god matlaging, verdt en omvei» gir stjerner.

Det er svært få spisesteder i Asker og Bærum som er «er verdt en omvei». Å leve av folk i forbifarten og i nabolaget gir et dårlig utgangspunkt når få bor sentralt og det som leveres ofte er middelmådig.

Og skal man likevel ta «en omvei» er det like greit å dra til Oslo.

Altfor få «tar en omvei» til Hvalstad Bad restaurant, funkisperlen som sto ferdig i 1934 tegn av arkitekt Andre Peters; eiet av Asker kommune.

Hverken forrige driver som gikk konkurs, eller nåværende som har nedlagt restaurantdriften for «å prøve ut et nytt driftskonsept», har fått det til på grunn av manglende evne til å levere «på tallerkenen».

God mat lages på kjøkkenet. Ikke på kontoret.

Mange «tok en omvei» til Naust innerst inne i kroken i Leangbukta. Vanskelig å finne. Mariesophie og Carl, til stede hele tiden, leverte på tallerkenen og i restauranten. Mange «tok veien en gang til».

Budstikka skrev: «I Leangbukta kan du gå til naustet og få deg en gourmetopplevelse. Hyggelig er det også.»

En grådig og egenrådig utleier får ta hovedansvaret for at Naust gikk konkurs «på kontoret». Ikke «på kjøkkenet».

Mange «tar en omvei» til Strand Restaurant med restaurantdrift i flotte omgivelser tilbake til 1924; eiet av Bærum kommune. En kort omvei fra Oslo. Fra 2010 har Tom Victor Gausdal satt standarden for hva som leveres på tallerkenene. Sølv i Bocuse d’Or i 2005, kokkenes VM, etter fartstid hos blant annet Bent Stiansen.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Hvis «spis-hos-oss»-bransjen ikke kan levere på tallerkenen spiser vi like gjerne hjemme. Ingen omvei!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags