Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hospice Stabekk består

15 år: Hospice Stabekk ble åpnet av dronning Sonja i 2003. Den nye organiseringen vil styrke Hospice Stabekk som tjenestested, skriver Torbjørn Espelien (Frp). FOTO: Gry Cat. Wold

Hospice Stabekk består som tjenestested.

Hospice Stabekk ble åpnet for 16 år siden, og jeg er utrolig stolt av at vi har Norges største og beste hospice. De har under ledelse av Sonja W. Welde gitt omsorg og trygghet til nesten 700 alvorlig syke pasienter, med nærmere 6000 pårørende. All honnør til våre dyktige ansatte på Hospice Stabekk som sprer glede, trøster, gir trygghet og ikke minst omsorg for så mange personer i en alvorlig tilstand.

Hospice Stabekk ble bygget om i 2016 og økte fra 11 beboerrom til doblet kapasitet på 22 rom. Både vi som politikere og ikke minst administrasjonen støtter fullt og helt Hospice Stabekks videreutvikling. Hospice Stabekk vil ikke få noen negative endringer ved at de får en ny avdeling som ligger tilnærmet vegg i vegg. Hospice Stabekk vil få en avdeling som heter Stabekk BBS, og det vil medføre at Hospice Stabekk får enda mer kompetanse og dermed blir et enda mer robust tjenestested. Det betyr ikke at man skal jobbe på tvers av avdelingen, men det vil styrke den tverrfaglige kompetansen på tjenestestedet.

Venneforeningen:Bekymringsfulle endringer ved Hospice Stabekk

De to byggene ligger tilnærmet vegg i vegg og er sammenkoblet under bakken. Det er dermed på høy tid at rådmannen organiserer dette som et tjenestested. Rådmannen er ansvarlig for hvordan tilbudet og tjenestestedene blir organisert, og jeg ser frem til at man får styrket Hospice Stabekk gjennom denne utvidelsen av tjenestestedet.

Ny tjenesteleder for Hospice Stabekk er Miriam H. Midha. Jeg har fått muligheten til å gå en rekke vakter på hennes tidligere tjenestested som er et sykehjem. En ting er at jeg fikk sett hvordan man jobber på et sykehjem på en helt annen måte, enn gjennom å lese papirer eller besøke de respektive sykehjemmene. Det er noe helt annet å jobbe sammen med våre dyktige ansatte, enn å komme på besøk som folkevalgt eller som pårørende.

Les også:Storartet omsorg på Hospice Stabekk

Det jeg fikk en inngående kjennskap til, var hvordan de ansatte trivdes på jobb, hvordan de oppfattet sin egen hverdag, hvordan beboernes hverdag var og den pleie og omsorg ble ytt. Men det var noe som var enda viktigere, og det var hvordan de ansatte oppfattet og omtalte sine ledere.

Den måten de ansatte omtalte Miriam H. Midha, er helt unik. Det er hevet over enhver tvil at hun får alle sine ansatte til å yte en veldig god innsats og omsorg for beboerne og de ansatte hadde et utrolig godt samhold.

Jeg gleder meg til at med Miriam H. Midha som ny tjenesteleder på Hospice Stabekk, alle de dyktige ansatte, pårørende, brukerne og ikke minst den utrolig kunnskapsrike og dedikerte venneforeningen vil fortsette å utvikle den palliative omsorgsfulle behandlingen.

Det er ingen som tenker tanken om at man skal blande sammen de forskjellige brukergruppene.

Det som ble uttalt er: «Likheten er at mennesker får omsorg i livets sluttfase, men pasientene på Hospice og deres pårørende har helt andre behov enn beboerne på et sykehjem». Men skal ta lærdom av, og formidle den unike palliative omsorgskompetansen som er ved Hospice Stabekk til alle våre sykehjem i Bærum.


Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.