Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hjemmesykepleie i Bærum

– Det var hjemmesykepleien og ikke trygghetsalarm-personale som kom, skriver innsenderen.

– Det var hjemmesykepleien og ikke trygghetsalarm-personale som kom, skriver innsenderen.

Foto: TRINE JØDAL

Hei, kjære kommunedirektør i Bærum. Som øverste sjef i kommunen bør du vite om dyktige medarbeidere. Så jeg har tenkt å fortelle deg om en av dem.

Jeg er en handikappet mann og har hatt hjemmesykepleietjenester i mange år. Nå har det nylig vært en flytting av ansvar for mitt nabolag fra Tanum distrikt til Sandvika distrikt.

Det hender av og til at jeg har et uhell i buksa og trenger hjelp til å vaske bort avføring og skifte klær. Søndag 2. mai kl. 12.10 ringer jeg for første gang til Sandvika distrikt for å få denne hjelpen.

Det var en dame som tok telefonen. Jeg sa hvem jeg var og at jeg hadde gjort i buksa. Hun svarte, har du vedtak på at du skal ha besøk nå? Jeg svarte nei. Da kan ikke vi komme, vi er ikke noen akuttjeneste. Du må ringe på trygghetsalarmen din og få hjelp av dem. Her jobber vi etter vedtak, sa hun.

Jeg sa til henne at nei, trygghetsalarmen sier at avføring er hjemmesykepleiens jobb.

Jeg skal ikke si noe mer om hva som ble sagt i den samtalen, men det siste hun sa var at hun ikke hadde tenkt å diskutere dette med meg, og legger på.

Lang historie kort. Jeg ringer trygghetsalarmen. De sier nei, det skal hjemmesykepleien gjøre. Jeg sier at de sier at dere skal gjøre det. Jeg får beskjed om å vente litt, så får jeg beskjed om at hjemmesykepleien kommer og hjelper meg. Og det var hjemmesykepleien og ikke trygghetsalarm-personale som kom.

Og nå, kjære kommunedirektør, kommer min anbefaling. Du må straks flytte dette mennesket som tok telefonen, fra stillingen sin og opp i ledelse. Hun har klart bevist at hun har glemt at det er mennesker de har å gjøre med. Ikke antydning til brukeren i sentrum-tankegang.

Gjennom sine ord og handlinger denne dagen har hun bevist at for henne er systemet det viktige. Systemet først, brukeren sist. Så hennes systemlojalitet vil det ikke kunne stilles spørsmål ved.

Dette kyniske og iskalde mennesket vil kunne spare mangfoldige millioner for kommunen. Ved aldri å ha brukeren i sentrum. Og ved å gi blanke i at det er mennesker dere har med å gjøre.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.