Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Hjemmeskole - en utfordring for alle

Uansett hvor godt forberedt man er, så blir overgangen stor når skolene stenges, skriver ledelsen i Utdanningsforbundet Asker.

Foto: KNUT BJERKE

De siste dagene har vår hverdag blitt totalt snudd på hodet.

Det har blitt skrevet og snakket mye både i media og på sosiale medier, og mange har kommet med gode råd til barn, ungdom, foreldre og lærere. Utdanningsforbundet Asker har fått lov til å dele noe av innholdet fra en artikkel skrevet av bl.a. Utdanningsforbundet Drammen og skoleledelsen der. I tillegg har vi noen betraktninger fra vårt ståsted.

Skolene i Asker har vært forberedt på stenging etter hvert som koronaviruset spredte seg i Europa og til Norge. Men uansett hvor godt forberedt man er, så blir endringen stor når vi faktisk står i en situasjon hvor skolene stenges, og elevene sendes hjem og må tilpasse seg en helt ny læringshverdag. Askerskolen har heldigvis den digitale infrastrukturen på plass, noe som gjør oss rustet til å gi et tilbud og kommunisere med alle elever i tiden fremover.

Det å arbeide på digitale plattformer er vanskelig for mange. Hvordan skal vi komme inn på de forskjellige oppgavene? Hvor er ladekabelen? Du som foresatt har kanskje ikke så mye erfaring med Chromebook og måten det er lagt opp på fra skolens side? Kanskje har du problemer med det norske språket? Kanskje det er vanskelig å forstå oppgavene som er lagt ut? Små og store utfordringer vil vi støte på alle sammen. Til tross for dette, får vi positive tilbakemeldinger om at denne nye skolehverdagen også gir nye muligheter. Mange elever koser seg med å ha en litt annerledes hverdag, og lærere og skoleledere ser nye digitale muligheter i sitt arbeid.

Rektorene på den enkelte skole står ansvarlig for å organisere arbeidet i samarbeid med sitt personale. Lederne må få rom til å lede. Dermed blir hjemmeskolen løst på mange ulike måter. 

Vi gjentar oppfordringen om raushet og understreker at foreldrenes lojalitet til opplegget blir viktig. Samtidig vet lærerne veldig godt at dette også blir vanskelig for foreldrene.

Sammen skal vi klare dette. Vi skal prøve å heie på hverandre og så skal vi være fornøyd med det vi klarer å få gjort – både skoler, foresatte og elever. Dette er ikke en konkurranse der noen blir tapere fordi de ikke får til riktig alt. 

Vi som foreldre og arbeidstakere er i ulike livssituasjoner. Noen lærere har egne barn å ta seg av hjemme samtidig som de også skal lage undervisningsopplegg og følge opp elevene sine på en ny måte. Noen foreldre har kanskje hjemmekontor, eller har en usikker jobbsituasjon som er krevende. Vi må ikke legge lista så høyt at vi hele tiden har følelsen av å komme til kort. Dette gjelder så vel barn som voksne.

Til slutt noen velmente tips:

  • Et generelt og godt pedagogisk virkemiddel er struktur. Ha klare rammer som at man står opp til rimelig normal tid, spiser frokost sammen og starter skoledagen på den måten skolen har lagt opp til. Jo mer normal vi klarer å gjøre hverdagen for barna, jo bedre er det.
  • Alle kan ha behov for å få utløp for frustrasjoner. Det må vi akseptere, men vis raushet. Hvordan skolen har valgt å løse oppdraget den første tiden egner seg ikke å diskutere i kommentarfelt på ulike Facebook-grupper i denne situasjonen.
  • Se om du selv kan gjøre noen kloke grep som passer for deg og ditt barn, og gi gjerne tilbakemeldinger til lærerne om det er noe som bør justeres.
  • Er det noe som virker for rigid eller vanskelig å følge opp? Gi beskjed.
  • Spandér gjerne noen ord om hva som fungerer bra. Alle trenger et digitalt klapp på skuldra i disse dager.

Vi ønsker hverandre lykke til med hjemmeskolen og krysser fingrene for at tiden til lærere og elever kan møtes igjen på skolen, blir så kort som mulig.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.