Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Heller elektriske busser og ferger enn Fornebubanen

Tilstrekkelig offentlig kommunikasjon fra Fornebu til hovedstaden kan gjennomføres med tett busstrafikk og ferger som begge drives elektrisk, mener innleggets forfatter.

Foto: Karl Braanaas

Nå har Oslo og Bærum funnet hverandre forteller Budstikka og det er best slik! Fornebubanen skal koste 13,8 milliarder kroner (2018-tall/Google). Mye skal graves og sprenges og stasjoner etableres. Neppe ferdig før om 8–10 år. Erfaringsmessig fra tilsvarende prosjekter blir kostnadene langt større grunnet uforutsette hendelser og utfordringer. I mellomtiden bebygges på Fornebu en by (opptil 11.000 boliger) og regn med at nye Asker kommune følger opp med minst samme antall boliger i denne perioden. Minst 100.000 nye innbyggere i de to kommunene.

Utviklingen innen kvantedatamaskiner/kunstig intelligens resulterer i at de fleste krevende oppgaver kan løses hjemmefra. Hva vi trenger av varer og tjenester for øvrig finner vi i egen kommune etter at Fornebubyen er utbygget og Sandvika oppgradert med ny bebyggelse og med enda flere tilbud. Behovet for arbeidsreiser og handleturer ut av kommunen reduseres da til et minimum. Målsettingen er jo at arbeidstagere skal bo, arbeide og handle i egen kommune. Etter hvert som de ansatte bor og arbeider på Fornebu, reduseres behovet for Fornebubanen tilsvarende.

Det kan bety at trafikken med Fornebubanen blir marginal og bør skrotes! Tilstrekkelig offentlig kommunikasjon fra Fornebu til hovedstaden gjennomføres med tett busstrafikk og ferger som begge drives elektrisk.

Vi sparer 13,8 milliarder kroner!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.