Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Heidi - en gründer som inspirerer

GRÜNDER: – Heidi ser mulighetene fremfor hindringene, skriver innsenderen om Heidi Huse Myrmo (36) fra Vollen.
GRÜNDER: – Heidi ser mulighetene fremfor hindringene, skriver innsenderen om Heidi Huse Myrmo (36) fra Vollen.

Jeg hadde egentlig ikke trodd at scrollingen min gjennom Facebook-gruppene Gründer-klubben og Jentesjef skulle ende opp i stua til Heidi Huse Myrmo i Vollen.

Men sånn ble det. Vi som etablerer virksomheter, leter konstant etter inspirasjon og er raske på labben i de gruppene som engasjerer oss. Det var sånn jeg kom over denne engasjerte grunnleggeren av Bryllupshjelperen.no.

De fleste av oss scrollerne er nok litt fluer på veggen og nyter mer enn vi yter, men sånn er ikke Heidi.

Hun kommenterer, veileder og tar debatten når det er nødvendig. Hun går den ekstra mila for å hjelpe andre gründere.

Les også: Det startet med møkk – i år vil brødrene selge for millioner

Les også: 7 av 10 i gründerprogram etablerer bedrift

Det Heidi bidrar med der er ikke bare klokt, men også fylt med omtanke og nestekjærlighet. Henne ville jeg prate med. Og det fikk jeg.

I et rolig nabolag i Vollen finner jeg gründeren blid som ei sol i døra. Vi hadde jo ikke møttes før, så det var full story og hele karrieren på inn- og utpust. Hvordan veien så ut før hun bestemte seg for å iverksette forretningsideen sin.

Med full tillit delte hun hvordan hun opplevde å være ung leder for mer erfarne og ganske mye eldre kollegaer.

I etterpåklokskapens tegn innser hun at de nok var temmelig rause med henne. De tillot henne å være den litt overivrige spirrevippen med idéoverskudd og prestasjonsglede. Men kanskje var det denne erfaringen som gjorde at hun fikk rom til å utvikle seg.

Da Heidi skulle gifte seg, koblet jobberfaringen inn. Hun lette etter en app eller et verktøy som kunne styre alt det praktiske. Slik at hun kunne nyte planleggingen med lave skuldre.

Men det fantes jo ikke. Ingen hadde satset på dette før henne. Kunne det virkelig være sant? At hun skulle få være den første til å utvikle en sånn genial idé?

Hun hadde jo jobbet med alt det som skulle til før. Digitalisering, bygget hjemmeside, ledet prosjekter og sørget for at helheten stemmer.

Denne kunnskapen tok hun med seg og utviklet et prosjektverktøy for bryllupsplanlegging: bryllupshjelperen.no.

Det hun ikke forteller om er hvor mange netter hun har ligget og grublet over om valget å starte eget var det rette, eller hvor mange ganger hun har blitt frustrert over leverandører som ikke gjør som de sier, eller hvor ensomt det til tider er å drive for seg selv.

Det bare mistenker jeg er tilfelle for henne som for så mange andre gründere. Heidi ser nemlig mulighetene fremfor hindringene og kaster seg uti nye ting med målbevisstheten til stupedama (du husker vel pastillesken?). En som lener seg fremover når det begynner å gå fort, ikke bakover.

Kanskje var det treningen som ligger i det å ta en stor mengde «kalde» salgssamtaler i jobben som telefonselger som ga grobunn for den hun er i dag.

Eller kanskje er det hennes evne til å alltid ønske å forbedre måten man jobber på.

«Det er jo ikke noe gøy å være tilfreds», sier hun med et lurt smil.

«Jeg er nok aldri helt tilfreds. Da leter jeg videre etter smartere måter å løse oppgaven på. Sørger for å effektivisere».

I jakten på investorer har Heidi fått seg noen overraskelser underveis. Hun frykter at konseptet ikke fremstår «sexy» nok for startupmiljøet innen tech.

Erfaringen så langt er at brukerne av konseptet ofte forstår verdien mye raskere enn finansmiljøet. Det har ført til at hun nå begynner å lete etter investorer i sitt eget publikum. Og veldig gjerne kvinnelige investorer.

Hvis du kan tenke deg å satse noen kroner på et spennende norsk konsept drevet av en engasjert og dyktig kvinne, så ta kontakt med Heidi.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Hun er en sånn leder som alle vil ha. Hun inspirerer meg.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.