Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Grønn skipsfart – en stor mulighet

– Regjeringen vil stille krav til at nye hurtigbåtanbud etter 2025 skal bli nullutslipp, skriver Njål Vikdal (V), her ved Vollenbåten.

– Regjeringen vil stille krav til at nye hurtigbåtanbud etter 2025 skal bli nullutslipp, skriver Njål Vikdal (V), her ved Vollenbåten.

Foto: KARL BRAANAAS

Venstre og resten av regjeringen har høye ambisjoner og setter nå fart i en storstilt omstilling i norsk skipsfart for å redusere klimagassutslipp. 

Innen 2030 skal vi halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske. Dette gir en stor omstillingsmulighet for selskaper i maritim- og oljeservicenæringen i Asker og Bærum.

Norge har en lang og stolt historie som sjøfartsnasjon med sterke maritime miljøer – fra Oslofjorden til Kirkenes. 

Næringen sysselsetter over 80.000 personer og skaper verdier for 89 milliarder kroner. Norsk maritim næring har over tid utviklet seg til å bli ett av verdens mest komplette maritime miljøer med en flåte rangert som verdens femte største målt i flåteverdi og åttende største målt i tonnasje. Dette er vi i Venstre svært stolte av.

Norsk skipsfart leder an internasjonalt, men verden står fortsatt på startstreken for den grønne omstillingen. Regjeringen lanserte 4. desember den første stortingsmeldingen om maritim næring på 15 år, og der peker regjeringen ut retningen for en næring som kutter utslipp og skaper verdier og arbeidsplasser. Først nasjonalt, så internasjonalt.

Regjeringen vil at alle fartøysegmenter skal få hjelp til å ta i bruk lav- og nullutslippsløsninger. Det krever økt innovasjon og investeringer i hele den maritime verdikjeden og et forsterket internasjonalt samarbeid.

I 2015 ble «Ampere», verdens første helelektriske bilferge, satt i rute på Sognefjorden. I løpet av 2020 vil 26 fergesamband være elektrifisert, deriblant Nesoddfergen. Snart blir også Svelvikfergen elektrisk. 

Venstres gjennomslag om miljøkrav i offentlige fergeanbud har vært avgjørende for denne utviklingen som i dag kutter utslipp og skaper verdier. 

Nå vil vi skru opp tempoet i de andre fartøysegmentene. Regjeringen vil stille krav til at nye hurtigbåtanbud etter 2025 skal bli nullutslipp. 

Derfor arbeider Ruter for at hurtigbåtene fra Vollen, Slemmestad og Lysaker til Nesodden skal bli elektriske senest i 2024.

I 2015 satte Venstre hårete mål om nullutslipp innen 2030. Fem år senere ser vi at norske teknologimiljøer leverer allerede i 2025.

Evnen til å utvikle og ta i bruk grønn skipsteknologi vil påvirke muligheten til å hevde seg i det internasjonale markedet fremover, både for rederier, teknologileverandører og hele den maritime næringen.

I Asker og Bærum er DNV GL, Wilhelmsen, BW Gas, ABB, Wärtsila og Dr. Tech. Olav Olsen allerede viktige spillere i den maritime sektoren nasjonalt og globalt. Mulighetene for å digitalisere maritim sektor gir omstillingsmuligheter og markeder for selskaper som Kongsberg Digital, Cognite og Aker.

Uansett hvor man står langs Norges kyst og speider ut over horisonten ser man, dag som natt, en jevn, saktegående strøm av ferger, frakteskip, containerskip, trålere, oljetankere og andre skip som seiler langs kysten vår på vei til havn – og ut i verden. 

Norge skal fortsatt være en betydelig og stolt sjøfartsnasjon. Med klima- og miljøvennlige skip. Det skal være vårt kjennemerke.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.