Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Gørr lei av p-problemer

– Pasienten skal være i sentrum, ikke parkeringsselskapet, skriver innsenderen om parkeringen ved Bærum sykehus.

– Pasienten skal være i sentrum, ikke parkeringsselskapet, skriver innsenderen om parkeringen ved Bærum sykehus.

Foto: KIM VAN DER LINDEN

Parkeringsplassen på Bærum sykehus er til bekymring.

Det er for få ledige plasser. Parkeringsautomatene er plunder og heft. Daglig skrives det ut for mange bøter. 

Årsakene er mange: Sykehuset har cirka 620 parkeringsplasser, men det er mange som har daglig gjøremål på sykehuset. 

Finner man en plass, er innsjekking på parkeringsautomatene en utfordring. For en tid siden var det høyspentledningene over området som slo ut anlegget, andre ganger får man ikke dokumentasjon for betalt avgift. Man blir ikke trodd selv med utskrift fra banken. 

Tidligere kunne man betale for åtte timer når man skulle til langvarig behandling på kreftavdelingen. Dette ble endret til maks fem timer, angivelig fordi det skulle være likt i hele Vestre Viken og med Martina Hansens Hospital.

Resultatet er bøter for pasienter dersom man ikke får hjelp av sykepleiere til å ringe opp til parkeringsselskapet og utvide parkeringstiden. Dette skulle travle sykepleiere slippe å bry seg med. 

– På en dag håves det inn inntil cirka 120.000 kroner, skriver John Kjekshus, som er leder for Venner av Bærum sykehus.

– På en dag håves det inn inntil cirka 120.000 kroner, skriver John Kjekshus, som er leder for Venner av Bærum sykehus.

FOTO: PRIVAT

Parkeringsautomatene er vanskelige å bruke for eldre og svaksynte, særlig i sollys. Det tar tid å forsøke å få betalt og gir stor frustrasjon for enkelte når de ikke får billett. 

Venneforeningen forventer nye løsninger.

Et sikkert velment forslag er å laste ned appen til Easy park. Storparten av dem som benytter parkeringsplassen, er eldre som føler seg usikre på fremgangsmåten. Dessuten skal Easy park ha betalt for tjenesten. Dessuten blir det forvirring når selskapet som drifter automatene og innkreving av gebyr og bøter, heter Aimo Park og moderselskapet befinner seg i Japan. 

Så lenge selskapet kan kreve 600 kroner i bot for overtredelse er det lite trolig at man ønsker å legge om systemet. Dessuten er systemet hjemlet i forskrifter fra Samferdselsdepartementet.

Det anslås det at det utstedes cirka 50 bøter à 600 kroner daglig på parkeringen utenfor sykehuset. Dette blir 30.000 kroner hver dag. I tillegg betales det 22 kroner for hver times parkering. På en dag håves det inn inntil cirka 120.000 kroner. 

I løpet av året dreier det seg om 25 millioner kroner. En del av dette går tilbake til Vestre Viken. Hvor mye er en avtalehemmelighet. 

Selskapet som krever inn avgiften, har ingen utgifter til vedlikehold og snørydding. Vestre Viken Helseforetak går med underskudd på dagens ordning. Når dette kommer i tillegg til at pasientene ikke er fornøyde forventer Venneforeningen derfor nye løsninger.

De aller fleste har Autopass-brikke som tillater kjøring gjennom veibommer og med ferger. Avgiften belastes direkte til vår bankkonto.

Venneforeningen krever nå at Vestre Viken forlanger at denne teknologi skal brukes av det parkeringsselskapet som vil vinne anbudskonkurransen. Pasienten skal være i sentrum, ikke parkeringsselskapet.

Venneforeningen ber også om at det utarbeides planer for et parkeringshus i det ledige området nord for dagens Legevakt. Vi oppfordrer ordførerne i Asker og Bærum til å få dette gjennomført.

Helikopterplassen er ubrukelig til helikopter på grunn av høyspentledningene over plassen. Drosjeplassen kan derfor flyttes til «helikopterplassen». Dermed kan dagens drosjeoppstillingsplass frigjøres til pasientparkering.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.