Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Godt leserinnlegg om karakterer

– Den forutsigbare dekningen av hvilke skoler som presterer «best» i de nasjonale prøvene er begredelig og feil. Sterke og svake resultater på 5. trinn sier først og fremst noe om barnas bakgrunn, skriver innsenderen. Her jubler elever ved 5. trinn på Asker International School for topp resultater i nasjonale prøver i Budstikkas artikkel dette skoleåret.

– Den forutsigbare dekningen av hvilke skoler som presterer «best» i de nasjonale prøvene er begredelig og feil. Sterke og svake resultater på 5. trinn sier først og fremst noe om barnas bakgrunn, skriver innsenderen. Her jubler elever ved 5. trinn på Asker International School for topp resultater i nasjonale prøver i Budstikkas artikkel dette skoleåret.

Foto: TRINE JØDAL

Sunniva Schøyen, 19 år og avgangselev fra videregående, skrev 24. juni et tankevekkende innlegg om fokuset på karakterer i Budstikka. 

Jeg er så enig og synes Budstikka også på andre måter har et ensidig fokus på «topprestasjoner» i skolen.

Like sikkert som at det blir vår etter vinter, skriver Budstikka om 1) de som går ut med rekordmange 6-ere etter videregående og 2) hvilke skoler som har flest elever i høyeste og laveste prøveklasse på nasjonale prøver på 5., 8. og 10. trinn.

Eva Amble er lærer for 1.-4. trinn ved en skole i Asker.

Eva Amble er lærer for 1.-4. trinn ved en skole i Asker.

FOTO: PRIVAT

Sunniva Schøyen skriver at alle ikke har samme mulighet til å nå toppkarakterer. Helt riktig, og derfor jobber vi steinhardt med å ha fokus på utvikling og forbedring – det vil si læringseffekt. Det gir motivasjon å se forbedring, alle kan klare det, men de trenger støtte. 

Karakterer måler bare deler av innsatsen. Vi sier at innsats, utholdenhet og godt arbeid over tid lønner seg – men det er ikke lett å beholde troen når karakterkortet viser knallharde fakta i form av tall og ikke innsatsen som står bak.

Budstikkas fokus på nasjonale prøver er deprimerende. Hvorfor? Forskning viser at norsk skole i liten grad klarer å jevne ut klasseforskjeller. Enhetsskolen der alle skal ha samme muligheter uansett bakgrunn, stemmer ikke. Vi reproduserer i stor grad – det vil si at barn av foreldre med høy utdanning gjør det best på skolen.

Den forutsigbare dekningen av hvilke skoler som presterer «best» i de nasjonale prøvene er begredelig og feil. 

Sterke og svake resultater på 5. trinn sier først og fremst noe om barnas bakgrunn. På 8. trinn kan man sammenligne med hva samme elevgruppe presterte på 5. trinn. Da ser vi utviklingen og læringseffekten. 

Og, den har skjedd på mellomtrinnet på barneskolen – mens det i Budstikka fokuseres på ungdomsskolene. Elevene har jo bare gått noen uker på ungdomsskolen når de nasjonale prøvene tas på høsten. På ungdomsskolen bruker man 8. trinnsprestasjonene til å planlegge frem mot 10. trinn.

Den innsatsen og forbedringen som skjer i disse to periodene, hadde det vært spennende å lese om. For her skjer det mye positivt. Dette er fokuset Budstikka burde hatt. Lærere har det. Hvor er du nå og hva må du jobbe med og på hvilken måte – for å bli bedre?

Vi jobber knallhardt med å se hver elev, møte dem der de er, og for min del med de yngste – i samarbeid med foreldrene å få barna til å «ha hendene på rattet» slik at de selv går på skolen og gradvis tar ansvar for stadig mer i sin skolehverdag. 

Om de på veien møtes av et læringsfokus – også i media, som reflekterer deres utvikling, innsats og forbedring – står de bedre rustet til realiteter i form av tallkarakterer. Og forhåpentligvis, blir de tryggere på seg selv og hva som er god nok innsats.

Vi mennesker tåler mye og kan i perioder tåle ensidig fokus for å oppnå konkrete mål. Over tid derimot må prosessen være bærekraftig med alt det innebærer. 

Sunniva Schøyen beskriver et urovekkende fokus som ikke er bærekraftig i et livsperspektiv. Det overordnede målet for skolen er – at hver og en blir «gagns menneske» og forvalter sine evner til det beste for seg selv og samfunnet.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.