Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

«Glemte» finanskostnader for E18

Hva med å legge en ny strategi for E18, spør Ragnar Molland (Sp).

Foto: Joakim S. Enger

I 2015 ble kostnadene for ny E18 gjennom Bærum og Asker anslått til 40 mrd. Av dette måtte bilistene belage seg på å betale mellom 24 og 28 mrd. Det opprinnelige anslaget for E18 var på 20 mrd. (Dagsavisen 23.06.15).

Så kommer NRK 16. mars med nyheten om at prisen kan komme opp i 60 mrd. Av dette skal bilistene betale 45 mrd. Forklaringen er i hovedsak at man «glemte» å ta med renter på lån. Befinner vi oss i Luksusfellen uten kontroll eller dette en bevisst strategi for å skjule reelle kostnader? Hvor kommer dette til å ende?

Koronakrisen er en vekker om at befolkning, stat, fylkeskommuner og kommuner må regne med økonomisk magrere tider. Høye bompenger blir en ekstra skatt på jobbpendlere inn til Oslo som er avhengig av bilen. Rabatten for elbiler (og tilgang til kollektivfeltet) vil forsvinne etter hvert som disse vil utgjøre en økende andel av biler på E18.

Det blir sterk konkurranse om offentlige midler til samferdselsprosjekter. Sannsynligheten for at E18 taper i konkurransen er økende når Staten må stramme inn.

I reforhandlingene om Oslopakke 3 lekker det ut at separat busstrasé kan bli droppet. Bussene skal i så fall bruke kollektivfeltet som i dag. Kapasiteten blir uforandret, likeså køene. Kollektivterminal på Lysaker vil være viktig for samspill mellom buss, T-bane og tog, men vil øke kostnaden med minst 2 mrd.

Støy fra E18 er et stort problem for mange i Bærum. Den forsvinner der E18 går i tunnel, men på 40 prosent av strekningen mellom Lysaker og Ramstadsletta vil veien gå i dagen. Vi må tro at man der har funnet frem til skjerming som reduserer støyen til akseptabelt nivå.

Hva med å legge en ny strategi? Beholde Gjønnesdiagonalen, Vestre Lenke til Fornebu, tunnel forbi Sandvika, lokk ved Høvik, kollektivterminal på Lysaker, ekspress sykkelvei mens resten av strekningen forblir som i dag, men med støyskjerming på nivå med det som er prosjektert for ny E18?

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.