Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Glad i Asker – stolt av Asker

– I tiden fremover vil vi ta kontakt med innbyggere på ulike arenaer for å begynne å rigge oss til den programprosessen vi skal inn i og som vi skal gå til valg på om knappe to år, skriver Asker Høyres formannskapsgruppe. Fra venstre Håvard Vestgren, varaordfører Monica Vee Bratlie, ordfører Lene Conradi, Cecilie Lindgren og Kari Sofie Bjørnsen.

– I tiden fremover vil vi ta kontakt med innbyggere på ulike arenaer for å begynne å rigge oss til den programprosessen vi skal inn i og som vi skal gå til valg på om knappe to år, skriver Asker Høyres formannskapsgruppe. Fra venstre Håvard Vestgren, varaordfører Monica Vee Bratlie, ordfører Lene Conradi, Cecilie Lindgren og Kari Sofie Bjørnsen.

FOTO: PRIVAT

Vi som skriver dette innlegget har i mange år vært med på å styre Asker, gjennom våre verv som folkevalgte på vegne av Høyre.

Mange av Askers innbyggere har stemt på oss, og det er en tillitserklæring vi til enhver tid jobber med å forvalte på beste måte.

Det siste halvannet året har naturlig nok vært preget av covid-19. Nå ser vi forhåpentligvis en slutt på pandemien. Fasit så langt er at Asker har håndtert denne krevende situasjonen meget bra, og vi vil rette en stor takk til alle innbyggere og ansatte. Sammen har vi greid dette.

Nå kan vi igjen rette blikket fremover og fortsette arbeidet med å utvikle et enda bedre Asker-samfunn. 

Utgangspunktet er solid: Kommuneøkonomien er god, organisasjonen Asker kommune har en rekke dyktige medarbeidere og vi har så mange ressurssterke og flotte innbyggere og en sterk frivillighet.

Utfordringene står likevel i kø. Vi kan kort nevne en aldrende befolkning – hvilket er flott, det betyr jo at folk lever lenger. Det skaper likevel noen utfordringer med hensyn til sykehjemsplasser og pleie og omsorg med kvalitet. 

Utenforskap, særlig for barn og unge, er en annen utfordring som det jobbes med kontinuerlig. Gjør vi de rette grepene? Gratis fritidsaktiviteter og kjernetid i barnehage er noen tiltak, men vi må nok regne med å bruke enda mer penger fremover for å motvirke varig utenforskap. Det har enormt store kostnader for det enkelte menneske, og tilsvarende store for samfunnet som helhet.

Vår tids største utfordring, klimautfordringene, jobber vi med gjennom mange av kommunens planer og innsatsområder. 

Nå har vi nettopp fått en statusoppdatering på programmet «Bærekraftig Asker», som skal identifisere og organisere relevant kompetanse, bygge endringskapasitet og koordinere aktiviteter og tiltak på tvers av sektorer og samfunnsaktører.

Vi har fått til mye og har et godt utgangspunkt, men mye gjenstår.

Et virkelig spennende arbeid, og utrolig viktig for at Asker-samfunnet skal kunne bli et bærekraftig samfunn fremover. Vi snakker om å levere på økonomi, på miljø/klima/natur, og på den sosiale bærekraft – det som også kalles den triple bunnlinjen. 

Vi har fått til mye og har et godt utgangspunkt, men mye gjenstår. Vi ser dette som en kontinuerlig prosess der vårt mål er å utvikle et stadig bedre samfunn og der vi må bli stadig bedre på å ta hele samfunnet i bruk (innbyggermedvirkning og medborgerskap) – og bli mye flinkere til å jobbe på tvers av sektorer. Komplekse problemstillinger krever det. Vi må rett og slett kvitte oss med gammel «silotenkning».

For oss i Høyre står forvalteransvaret sentralt. Vi skal overlate vårt bo til neste generasjon i bedre forfatning enn det vi tok over. Det er krevende og meningsfullt. Vi tror på ingen måte at vi har svarene selv. De finner vi sammen.

I tiden fremover vil vi ta kontakt med innbyggere på ulike arenaer, for å ha dialog om disse temaene, for å få innspill, og for å begynne å rigge oss til den programprosessen vi skal inn i og som vi skal gå til valg på om knappe to år.

Vi er så glade i Asker. Vi står på videre for at vi fortsatt skal være like stolte!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.