Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Gjør arbeidsdagen vår enklere

Daglig taper vi minutter, noen ganger timer i arbeidstid, fordi våre håndverkere står i kø på E18, skriver ti representanter for lokale håndverksbedrifter.

Foto: KARL BRAANAAS

Vi har en bønn til dere: Legg kjepphestene til side.

Hver dag krysser en rekke rørleggere, elektrikere, tømrere og snekkere grensen mellom Oslo og Viken. På vei til eller fra jobber i regionen. Mange arbeidsdager starter og slutter i kø. Hvis politikerne er enige om at noe må gjøres, må de vedta en utbygging og finansiering av E18 nå og bruke tiden fremover til å planlegge hvordan det best skal gjøres.

For mange reisende fra Drammensregionen, Asker, Bærum og Ringerike kan et bedre kollektivtilbud være en del av løsningen. Det gjelder ikke for våre arbeidstakere. Skal de få gjort jobben, må de frakte med seg verktøy og ofte også materialer. Over korte avstander kan en lastesykkel fungere, men det vil fortsatt være en kuriositet i bybildet. Hovedregelen vil også i fremtiden være at våre turer til oppdragsgivere skje i bil. Selv om vi velger miljøvennlige biler, unngår vi ikke køståing.

Noen ganger kan vi telle vårt inntektstap i minutter, andre dager snakker vi om timer

For mange installatører og håndverksvirksomheter tilbyr tjenester i hele regionen. Det gjør at vi kan arbeide med det vi er aller best til og samtidig redusere vår egen risiko ved å øke tilfanget av potensielle oppdrag. Derfor har vi medarbeidere i kø hver dag. Selv med gode planleggingsverktøy, klarer vi ikke å unngå at flaskehalsen på Lysaker påvirker vår hverdag. Noen ganger kan vi telle vårt inntektstap i minutter, andre dager snakker vi om timer.

For dem som ikke bor vest for Oslo, kan det virke som om det er E18-trafikken isolert som blir påvirket hvis utbyggingen blir forsinket. Det er feil. På alle innmatingsveier til E18 er det til tider kø. Utbyggingen vil gi en raskere tilgang til E18 blant annet fra Gjønnes. Det vil redusere køene betraktelig på småveiene i denne delen av Bærum.

Så når Bård Hoksrud og Frp er mer opptatt av å redusere bompengebelastningen og Aps Halvard Ingebrigtsen er mer opptatt av Lysakerterminalen, enn å bli enige om at en nødvendig utbygging nå må starte opp, bidrar det at det brer seg en oppgitthet i vår bransje.

Vi, selskaper med flere hundre ansatte, som er avhengig av bilen i jobben og har en rekke ansatte som tilbringer for mye tid på E18 har en bønn til dere:

Legg kjepphestene til side. Gi grønt lys for utbyggingen, og bruk tiden mellom beslutningen og første spadetak til å ferdigstille gode, fremtidsrettede løsninger.

Innlegget er signert:

Morten Guriby, Elektroentreprenør Guriby, Helge Traaseth, Helset elektro, Rune Natås, ACR Elektro, Geir Karlsen, G4 Elektro, Joar Vellene, Andersen og Aksnes Rørleggerbedrift, Ivar Rune Ansnes, Ansnes Entreprenør, Heidi Arnesen, Arnesen Frøhaug Betongentreprenør, Helge Skogstad, Bærums Verk Rørleggerbedrift, Ole Herman Krefting, Bærums Verk Tømrermesterfirma, Dagfinn Hole, Hole Graveservice

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.