Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Gi mer gass for Kjørestopp

Sverre Nordby (til venstre) og Håvard Hauge Haakonsens klubb Øvrevoll Hosle er med på en sykkelkampanje, som har som mål å redusere foreldrekjøring til aktivitetene.

Sverre Nordby (til venstre) og Håvard Hauge Haakonsens klubb Øvrevoll Hosle er med på en sykkelkampanje, som har som mål å redusere foreldrekjøring til aktivitetene.

Foto: André Strømnes

Bærum ligger i norgestoppen på en statistikk det ikke bør være et mål å toppe, nemlig å kjøre sine barn til fritidsaktiviteter. Å følge opp sine barns fritidsaktiviteter er selvsagt positivt. Det er samtidig lov å erkjenne at bilbruken i sum blir for høy og at det bør finnes alternativer i hverdagen.

I disse dager testes et slikt alternativ ut. Idrettslagene Øvrevoll Hosle, Fossum og Bærum og Omegn Cykleklubb (BOC) deltar alle i en sykkelkampanje, som startet 2. mai. Målet er å få 150 utøvere som kan sykle til aktivitetene sine i mai måned.

Sykkelkampanjen er en del av prosjektet Kjørestopp, som Bærum kommune har deltatt i siden 2019. Her stiller Transportøkonomisk Institutt (TØI) med ressurser, og prosjektet har støtte fra Norges forskningsråd.

Å få ned foreldrekjøringen har altså stått på agendaen lenge. Det er helt nødvendig, når vi vet at kjøring av barn til fritidsaktiviteter i Bærum har økt med 95 prosent siden 1995. En slik vekst er ikke i tråd med Bærums ambisjoner om å få klimautslippene ned. 

Skal foreldrekjøringen reduseres vesentlig, må det komme tiltak over hele kommunen.

Dessuten vil redusert biltrafikk gi bedre trafikksikkerhet. Noen idrettsanlegg har vanskeligere adkomst enn andre. Manglende parkeringsplasser er et slikt aspekt på Hosle. – Da oppstår det trafikkfarlige situasjoner, og vi ønsker å finne andre fornuftige måter å komme seg til trening på. Sykkel er en fin løsning for de fleste, sier daglig leder i Øvrevoll Hosle, Sverre Nordby.

De senere årene har det vært testet ut flere tiltak. I 2018 inngikk Stabæk, Bærum kommune og Ruter et samarbeid om å kjøre unge spillere til og fra trening i minibuss. I vinter har det vært satt opp skibusser fra Haslum til Eineåsen.

Skal foreldrekjøringen reduseres vesentlig, må det komme tiltak over hele kommunen. Erfaringene fra det pågående prosjektet er derfor viktige. Blir vårens sykkelkampanje vellykket, bør andre idrettslag også se verdien av dette og bli med på tilsvarende opplegg. Vi merker oss at kommunen gjerne hadde sett at flere idrettslag var med allerede nå.

Vaner og holdninger skapes ofte i ung alder. Bærum har vedtatt svært ambisiøse mål for hvor mange som skal sykle i årene som kommer. Blir barn og unge vant til å bruke sykkelen til skole og trening, blir det kanskje lettere å velge sykkelen til jobb eller butikken senere i livet også.

Det er altså mange gode grunner til å gi mer gass for Kjørestopp.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.