Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Fysisk tilgjengelighet slår digitalisering

NETTBRETT: – Det skal mye til å fordype seg i tekst på læringsbrett, skriver innsenderen.

Kutt. Bibliotektjenesten i Bærumsskolen er i handlingsprogrammet til Bærum kommune foreslått gradvis redusert i årene fremover.

Kuttet innebærer en betydelig reduksjon i tilbudet til elevene våre de neste årene.

Samtidig satser Bærumsskolen stort på digital kompetanse og læringsbrett i undervisningen. Nedskjæringen er en konsekvens av denne satsingen.

Hittil har Bærum kommune sin politikk vært å favorisere de digitale løsningene fremfor papir. Nå ser det ut som de foreslår å gi papirboken «aktiv dødshjelp» i skolen.

Det innebærer at papirboken skal bli ett av mange digitale valg for eleven, i stedet for å gi boken den opphøyede særstillingen som boken tradisjonelt har hatt.

Har så dette noen konsekvenser for dagens barn?

I første omgang handler denne nedskjæringen om å gjøre papirboken mindre fysisk tilgjengelig gjennom digitalisering i valg av bøker.

Det er en stor forskjell på å være i et bibliotek og å sitte foran en skjerm å vurdere hvilken bok du skal velge. Eleven trenger førstehåndserfaring med bibliotek på sin skole, slik at de forstår forskjellen på et bibliotek og en nettbutikk.

Papirbøkene kan lett bli utkonkurrert i forhold til digitale tilbud i elevens skolehverdag. Bøkene skal presenteres på en ny måte, der elevene selv skal velge å hente bøker via digitale plattformer. Bibliotekaren reduseres til en digital formidler med effektiv leveranse av tjenestene.

Noen vil kanskje si at boken blir mer tilgjengelig ved å gjøre det til et digitalt valg. Det er jeg helt uenig i. Når eleven aktivt må forholde seg til konkrete bøker, blir boken lett tilgjengelig i elevens hverdag.

Det er helt annerledes å forholde seg til et tilbud om bøker på skjerm, da vil eleven samtidig fristes av alle de konkurrerende tilbudene på nettbrettet.

Effektiviseringen vil medføre et annerledes tilbud for eleven, der det blir mindre nærliggende å finne en bok enn det er i dag. Det vil være spesielt sårbart for elever som allerede sliter med lesing og trenger den nødvendige fordypningen i bøker.

Bibliotekaren gir i dag eleven en verdifull introduksjon til bøker ved å hjelpe dem å velge riktig bok og ved å la dem finne ut hvilken bok som er tilpasset sitt nivå.

For yngre elever er det grunnleggende å holde i en bok fysisk, fordi det gir den nødvendige ro til å fordype seg i teksten.

Hvis barn fremdeles skal ha mulighet til å lese papirbøker, begynner det for de fleste på biblioteket på barneskolene. Da må vi ha bøkene på skolebiblioteket lettest mulig tilgjengelig for elevene våre, slik som vi har i dag.

Hva er fordelen til papirbok fremfor digital lesing?

Å lese bok handler om å kunne fordype seg i en tekst. Hva skjer om man bare velger digital lesing? Det skal mye til å fordype seg i tekst på læringsbrett, den konkurrerer der med andre tilbud som spill, nyheter og sosiale medier.

Noen foreldre vil kompensere for denne endringen fordi de leser for barna sine og introduserer dem tidlig for bøker. Andre er ikke like opptatt av lesing og barnets utvikling.

Skolen har et viktig prinsipp om at vi skal nå frem til alle og at vi skal gi elevene det samme tilbudet.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Elevene våre trenger skolebibliotekene som en felles plattform i vårt flerkulturelle samfunn.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler