Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Fullføringsreformen i videregående

– En nøkkel til å få flere til å lykkes i videregående opplæring, er å tilby gode skoler i nærmiljøet til der elevene bor, med muligheter for lærlingeplasser, skriver innsenderen.

– En nøkkel til å få flere til å lykkes i videregående opplæring, er å tilby gode skoler i nærmiljøet til der elevene bor, med muligheter for lærlingeplasser, skriver innsenderen.

Foto: TRINE JØDAL

Som lærer på videregående er det ikke noe jeg heller ønsker velkommen, enn gode ideer til hvordan flere elever kan lykkes. 

Hulda Tronstad beskriver i Budstikka 29. mars hvordan mange sliter med å fullføre videregående opplæring, og nevner hvordan økt tid til å fullføre videregående opplæring kan øke antallet som fullfører. 

Dette har vi i Senterpartiet ment lenge, så vi er glade for at flere ønsker dette. Intensjonen i denne reformen er nok god, men når virkemidlene er å ta bort historie, religion, geografi, samfunnsfag og naturfag, så tar det ikke barna på alvor.

Jeg forstår frustrasjonen til foreldre som opplever at barnet ikke lykkes på skolen. Det er ikke alltid at vi som lærere klarer å lykkes med akkurat ditt barn. 

Likevel tror ikke jeg at løsningen er en helt ny reform oppå fagfornyelsen som vi arbeider med nå. Fagfornyelsen innebærer færre temaer i hvert fag, med større tid til hvert enkelt tema. Dette skal gi elevene muligheten til å fokusere mer på de temaene de interesserer seg for, og forhåpentligvis få flere til å fullføre videregående opplæring.

Ett annet av tiltakene i forbindelsen med fagfornyelsen er å yrkesrette fellesfagene, slik at eksempelvis en reiselivselev i størst mulig grad lærer matte, samfunnsfag og engelsk som eleven har bruk for. Målet med dette er at elevene skal oppleve at det de gjør på skolen, er relevant for det yrket de skal ut i.

Det å fjerne mange fag som Venstre foreslår, og lage et nytt fag der de skal lære om demokrati og fremtiden, det har ingenting å gjøre med å få flere til å fullføre og bestå, men er heller en undervurdering av våre barn.

Guri Melby mener at det hun skrev i helgen på Facebook, kom helt feil ut. Problemet er at det står i stortingsmeldingen at regjeringen ønsker å «redusere mengden fellesfag». Da hjelper det ikke mye at Melby mener hun blir feiltolket, når det allerede står i stortingsmeldingen.

Vi i Bærum Sp mener at en nøkkel til å få flere til å lykkes i videregående opplæring, er å tilby gode skoler i nærmiljøet til der elevene bor, med muligheter for lærlingeplasser. 

Nærskoler, yrkesfokus i alle yrkesfagene og større fordypning i de fagene elevene interesserer seg for, vil gjøre at flere lykkes. Ikke å fjerne historie fra pensum.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.