Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Frustrerte tanker om Fornebu

TRAFIKK: – Det er til og med vedtatt at det skal betales bompenger mellom Fornebo/Snarøya og resten av Bærum, skriver innsenderen.

I kommunedelplan 2 i Bærum kommune er det lagt opp til 6.300 boliger på Fornebu.

Det er det beboere og de som har flyttet ut hit, har hatt som utgangspunkt.

Les også: Udemokratisk prosess for utbyggingen av Fornebu

Les også: Kommunedelplan 3 og forventet befolkningsvekst

Les også: Vi skal ikke bare bo

Nå foreslår administrasjonen i samarbeid med Obos nesten en dobling, 11.000 boliger fordelt på 842.800 kvadratmeter.

Det er dette Bærum kommunestyre skal ta stilling til. Kommunen må også bestemme om de vil ha høyhus i kommunen og hvor de eventuelt vil ha det.

Et viktig poeng i dette er at bebyggelsen må tilpasses sine omgivelser.

Det kan virke som det viktigste for kommunen er å få bygget så mye som mulig på Fornebu, for da kan de spare resten av Bærum.

Fornebu og Snarøya er en halvøy med de naturlige begrensninger det gir. Nå legges det opp til enda sterkere tilknytning til Oslo med T-banen.

Det synes viktig å bygge by rundt T-banestasjonene til Fornebu. Det er til og med vedtatt at det skal betales bompenger mellom Fornebo/Snarøya og resten av Bærum.

Fornebo og Snarøya er fortsatt en del av kommunen, og kommunesenteret er i Sandvika, cirka 10 km unna.

Eller er det blitt slik at Fornebo/Snarøya er en enklave som like gjerne bør søke tilknytning til Oslo?

Den mye omtalte banen til Fornebu er enda ikke på plass. Bane må på plass før ytterligere boliger kan bygges.

Slike store prosjekter som baner har en tendens til å bli forsinket. Allerede nå er det forventet ferdig først i 2027.

Bidraget fra utbyggere burde vært en premiss før utbygging startet. Nå fremstår det som noe som utbygger aller nådigst deltar i.

Det utbygger Obos tilbyr i tilskudd for å få rett til å bygge ut på Fornebu er småpenger. I 2017 hadde Obos et resultat på 3.213 millioner!

Det beregnes at det skal være 25.000 arbeidsplasser på Fornebu. Mange vil sikkert kunne komme med banen, og mange vil sikkert bo på Fornebu.

Men mange vil også bruke bil, og det kan ikke være slik at det skal legges hindringer i veien for det.

Allerede i dag er det vanskelig å komme til området om morgenen og komme hjem igjen om kvelden. Selv om det er masser av busser som kjører.

Det må komme en tilknytningsvei til mot E18, dette av sikkerhetshensyn og flyt i trafikken.

Når det gjelder veier etc. så er det litt håpløst når alt skal legges opp som om det bare bor og skal bo unge mennesker mellom 15 og 25 år på Fornebu og at det er sommer og bare veier hele året. Alle skal gå og sykle overalt.

En av utbyggerne presenterer i sine salgsfremstøt at man kan sitte med bena i vannet hele året. Badesesongen her er tross alt to, kanskje tre måneder.

Ja, det er kortere vinter her enn på Holmenkollen, men den varer også tre, kanskje fire måneder. Det er ikke mulig for alle å sykle i denne perioden.

Selv bysyklene er fjernet halve året, så noen i kommunen har skjønt det.

Det skal lages en bygate gjennom denne nye byen uten hensyn til at det også er hovedveien videre utover til Snarøya med 3.000-4.000 innbyggere.

Røkke tilbyr seg å subsidiere banen med 100 millioner kroner hvis han får bygge hotelltårnet sitt.

Dette må også karakteriseres som småpenger, nærmest vekslepenger i hans gigantiske planer.

At hotellplanene skjules under dekke av havforskning er et underlig grep. Vil Røkke bygge ut, må han inn under samme høydekrav som de tilliggende bygningene her.

Hva vil Bærum kommune egentlig? Skaffe seg store skatteinntekter? Eller la området få et preg med lavere blokker/blandet bebyggelse og luft og lys?

Dette er det ikke rådmannen som er satt til å forhandle med utbyggerne som bestemmer.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Hva har skjedd med innspillene fra beboerne i de offentlige møtene som har vært vedrørende Fornebu? Var disse møtene kun et spill for galleriet?

Les innleggene i Fornebu-debatten

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.